Er komt een overbruggingsconcessie van 2022-2024 voor het openbaar vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen. Dit gebeurt in plaats van een nieuwe aanbesteding voor tien jaar.
De overbruggingsconcessie is voor de reiziger de beste optie.
Het ligt niet in de verwachting dat er bij aanbesteding een goed bod zou komen van een vervoerder. Aanbesteden nu zou ten koste gaan van de dienstregeling, service aan reizigers en de kwaliteit van het openbaar vervoer voor een lange periode. Redenen hiervoor zijn het moeilijk kunnen inschatten van het opbrengstenrisico door vervoerders en het hebben van weinig ruimte voor vervoerders om te investeren. De verwachting is dat over twee jaar de reizigerspatronen en aantallen weer beter te voorspellen zijn.
De overbruggingsconcessie wordt nu uitgewerkt. Onzeker is of de eisen en wensen die gesteld zijn voor de nieuwe concessieperiode in de overbruggingsconcessie gerealiseerd kunnen worden. Dat kan van invloed zijn op materieel en dienstregeling.
De Covid-19 crisis heeft grote gevolgen voor het gebruik van het openbaar vervoer. Er is wel een duidelijk stijging te zien van het aantal reizigers in de trein en de bus. Dit is een positieve ontwikkeling want het openbaar vervoer is een onmisbare pijler voor duurzame en snelle verbindingen naar werk, school en sociale bestemmingen. Het aantal reizigers is echter nog steeds veel lager dan gewoonlijk.
Dit heeft overal in Nederland invloed op de aanbestedingen van het openbaar vervoer, ook in Gelderland. De voorbereidingen voor de aanbesteding Rijn-Waal waren stilgezet om te onderzoeken wat de beste opties waren. De concessie Rijn-Waal betreft het trein- en busvervoer in de regio Arnhem-Nijmegen, een deel van de Gelderse Vallei, een deel van de regio Achterhoek en het hele Rivierengebied. Op grond van diverse afwegingen is nu besloten om een overbruggingsconcessie voor twee jaar te ontwikkelen.