Aftrap campagne aanpak jeugdwerkloosheid

Foto:

Op zaterdag 20 september introduceert de regio Gelderland Midden een nieuw instrument om jongeren aan het werk te helpen: “de ervaarplek”. Mirjam Sterk, ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid, is die dag in Arnhem aanwezig om de aftrap van de campagne van de nieuwe tranche jongerenvouchers bij te wonen.

De ervaarplek is een initiatief dat voortvloeit uit het project ‘Van MBO-diploma naar werk’ van het ROC Rijn IJssel. De ervaarplek biedt jongeren na het behalen van hun diploma de mogelijkheid ervaring op te doen binnen verschillende sectoren. Een kans om werken en leren te combineren in de praktijk. Een werkgever kan daarbij drie typen jongerenvoucher inzetten. Daarvoor in ruil biedt hij de jongere een leerovereenkomst aan en ontvangt de jongere een vergoeding. In een reactie zegt Arnhems wethouder Ine van Burgsteden dat het bestrijden van jeugdwerkloosheid volop de aandacht heeft. “De jongerenvouchers zijn in deze regio al bekend. Door deze te koppelen aan de ervaarplekken van Rijn IJssel hopen we in te spelen op een behoefte bij zowel werkgevers als jongeren.”
 
Aftrap bij DressmeDutch
Onderneemster Danielle Derksen van het Arnhemse bedrijf DressmeDutch heeft al aangegeven zeker te gaan intekenen op een jongerenvoucher. In haar winkel is dan ook op 20 september de aftrap van de jongerenvoucher. Enkele jongeren gaan op 20 september letterlijk op de zeepkist staan om te vertellen naar wat voor soort werk zij op zoek zijn en wat ze een werkgever te bieden hebben.
 
WerkWeek
Van 18 tot en met 25 september organiseren alle 35 arbeidsmarktregio’s in Nederland, samen met ambassadeur Aanpak Jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk een WerkWeek. Gedurende deze week staan in het hele land alle activiteiten centraal, die de positie van jongeren op de arbeidsmarkt versterken. Tijdens de landelijke WerkWeek bezoekt ambassadeur aanpak jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk, samen met de ministers Lodewijk Asscher (SZW) en Jet Bussemaker (OCW), verschillende arbeidsmarktregio’s om succesvolle initiatieven extra kracht bij te zetten.
 
Uitgelezen tijd
In Nederland zijn momenteel 122.000 jongeren op zoek naar werk. Gemeenten, bedrijven, UWV, scholen, uitzendbureaus, sportclubs, lokale en regionale initiatiefnemers, alsook de jongeren zelf werken hard om de jeugdwerkloosheid aan te pakken. Juist in september, als de zomervakantie voorbij is, gaan bedrijven opzoek naar nieuw personeel. Veel jongeren starten hun zoektocht naar werk, maar kunnen zich ook nog inschrijven voor een opleiding. Daarom is dit de uitgelezen tijd om de aanpak jeugdwerkloosheid een extra impuls te geven.
Volg, like en deel Arnhem Nieuws op:
Google+Arnhem.nieuws.nl 
Instagramarnhem_nieuws
X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden