Rode loper gaat uit voor Museum Arnhem

mei 06 , 9:05 Gemeenteberichten
museumarnhemrode loper
De gemeente Arnhem wil stappen zetten om van de verbinding tussen station Arnhem Centraal en Museum Arnhem een aantrekkelijke route te maken.
Meer groen in plaats van asfalt en beton, kunst op de route en veilige oversteekpunten. De verbeteringen zijn vastgelegd in de aan de gemeenteraad aangeboden ‘Visie Rode Loper naar Museum Arnhem’. De gemeente is aan de slag gegaan met de visie Rode Loper na een motie in de gemeenteraad van de VVD, D66 en GroenLinks.

Aantrekkelijke route met meer kunst en groen

Cathelijne Bouwkamp, wethouder ruimtelijke ordening: “Arnhem is een stad vol cultuur. En één van de toonaangevende voorbeelden hiervan is Museum Arnhem. Een plek waar Arnhem zo trots op is verdient een mooie, groene en uitnodigende route. Een route die past bij de uitstraling van het onlangs vernieuwde museum. Deze visie toont aan hoe we dit voor ons zien.”
Het station Arnhem Centraal en Museum Arnhem liggen op tien minuten loopafstand van elkaar. De visie laat zien hoe de gemeente de route tussen het station en het museum wil verbeteren door er een aantrekkelijke en groene route van te maken. Er zijn meerdere wegen die van en naar het station en het museum leiden, waarvan de Utrechtsestraat en Utrechtseweg de voornaamste zijn. De visie richt zich grotendeels op deze wegen en is verdeeld in verschillende stappen. In de eerste stap gaat het bijvoorbeeld om het toevoegen van kunst in de openbare ruimte, het vergroenen van plekken, het veiliger maken van de oversteek bij het station en het verbeteren van bewegwijzering.

Meer ingrijpende maatregelen

In de stappen die volgen vinden meer ingrijpende maatregelen plaats. Deze hangen samen met maatregelen uit het duurzaam mobiliteitsplan, dat onlangs werd aangeboden aan de gemeenteraad. Voorbeelden hiervan zijn de voorgenomen snelheidswijziging van 50 naar 30 kilometer per uur. Een knip in de weg, met uitzondering voor bussen en fietsers, is ook onderdeel van de laatste stap van de visie. In deze stap wordt de rijbaan een smallere weg waardoor er meer ruimte is voor voetgangers. De visie wordt door de gemeente gebruikt als uitgangspunt voor de verdere toekomstige verbeteringen en ingrepen in het gebied.
Cathelijne Bouwkamp: “We willen het liefst dat mensen onze stad bezoeken met het openbaar vervoer. Zij moeten zich makkelijk naar de trekpleisters in de stad kunnen bewegen. Daarom staan voetgangers in de visie op nummer 1.”