Arnhemse ingenieurs ontwikkelen waterstofbussen

Foto: HyMove

Arnhem is dé pioniersstad voor waterstofmobiliteit. Regionale organisaties ontwikkelen diensten en producten rondom waterstof voor een schonere wereld.

Zo ontwikkelt het Arnhemse bedrijf HyMove waterstofbussen én laat deze al rijden op verschillende buslijnen in Nederland.

Waterstofbrandstofcelsystemen

HyMove ontwikkelt waterstofbrandstofcelsystemen voor toepassingen in het openbaar vervoer. Ook ontwikkelen ze deze systemen voor touringcarbussen, bestel- en vrachtwagens en als zelfstandige energievoorziening. Jan van Beckhoven, commercieel manager van HyMove: “Ons eerste doel is om het Nederlandse openbaar vervoer zoveel mogelijk te verduurzamen. We willen daarbij ook samen met studenten van de HAN nieuwe kennis op doen over rijden op waterstof. Nu richten we ons vooral nog op de ontwikkeling en inzet van waterstofbussen. Bijvoorbeeld, er zijn twee die op dit moment voor passagiersvervoer op de Veluwe rijden. We gaan steeds een stap verder in het verduurzamen van ons openbaar vervoer.”

Eerste test waterstofbussen een succes

Samen met vervoersmaatschappij Keolis begon HyMove in 2016 met de inzet van één waterstofbus. In juni 2018 kwam daar een tweede bij. Van Beckhoven: “Keolis zet deze voertuigen in op buslijnen in steden als Apeldoorn, Zwolle en Amersfoort. Per dag leggen ze tussen de 270 en 440 kilometer af. Dit is haalbaar, omdat onze waterstofbussen een actieradius van 460 kilometer hebben. In tegenstelling tot veel batterij-elektrische bussen is geen aanpassing van de dienstregeling nodig. Dat komt doordat onze waterstofbussen een hoge actieradius en een korte tanktijd hebben. Dankzij de data uit alle ov-ritten  weten we nu veel. Door het lage verbruik en de lage onderhoudskosten zijn de gemiddelde kilometerkosten vergelijkbaar met bussen op diesel of aardgas. Het grote verschil is dat onze waterstofbussen geen CO2 uitstoten. Daarom zijn ze een betere optie voor mens en milieu.”

Waterstof als sleutel voor energietransitie

“Zonder waterstof kun je het wel schudden als je een duurzame wereld wilt,” vertelt Van Beckhoven over het belang van waterstof. “Er is geen andere bruikbare brandstof voor voertuigen die én emissieneutraal is én zorgt voor een grote actieradius. Een grote actieradius is belangrijk voor het openbaar vervoer. Dat is omdat, bijvoorbeeld, een bus moet op één tank lange afstanden kunnen rijden. Elektrische bussen kunnen alleen een kortere afstand afleggen. Ook duurt het uren voordat ze weer volledig opgeladen zijn. Het tanken van waterstof duurt slechts enkele minuten. Waterstof is dan ook dé sleutel tot de energietransitie. Gelukkig merk ik dat steeds meer mensen zich hiervan bewust zijn, van politieke bestuurders tot aan de buschauffeurs van onze waterstofbussen. Het enthousiasme dat de chauffeurs over deze bussen hebben, werkt aanstekelijk en is mooi om te zien. We gaan ervoor dat straks het hele openbaar vervoer op waterstof rijdt!”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen