Keukenontwerper VIA Creaties: ‘Wij maken wat klanten mooi vinden’ 

Foto: Arnhem Nieuws

Arnhem is sinds drie maanden een bijzondere keukenspeciaalzaak rijker: VIA Creaties, gevestigd aan de Amsterdamseweg. De klant staat centraal, de prijs is transparant en je krijgt je nieuwe keuken bijna direct in beeld, met het 3D ontwerpsysteem.

Robert Meenink, samen met partner Ida de Boer eigenaar van VIA Creaties, heeft twintig jaar ervaring in de keukenbranche, onder meer als directeur van Atag Nederland. Daar werd de kiem gelegd voor zijn huidige bedrijf. Hij raakte er verknocht aan concrete producten die mensen dagelijks gebruiken en wilde als daar als ondernemer mee aan de slag. “Je komt in het leven van mensen terecht. Het gaat om dagelijks gebruik, het is heel concreet. Dit wilde ik al zo lang, op een gegeven moment moet je het gaan doen.”

Maar dan wel anders dan anders. “Toen ik als leverancier keukenbedrijven bediende, zag ik daar dingen die anders zouden moeten en beter zouden kunnen voor de consument. Er heerst al veertig jaar hetzelfde businessmodel, waarbij de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden om ruimte te houden voor kortingen.”

Dat is zowel voor de bedrijven zelf als voor de klanten lastig om mee om te gaan. Het geeft onduidelijkheid. Wij willen transparant zijn: met realistische prijzen waarmee je weet waar je aan toe bent.”

Advies en begeleiding

Maar dat begint allemaal met goed advies en begeleiding van de klant, tijdens maar ook na de aankoop. Meenink: “Een keuken is een complex geheel, waar heel veel bij komt Keukenspecialistkijken, zowel op technologisch als bouwkundig gebied. Voor de aankoopbeslissing is goed advies nodig. Maar is de keuken eenmaal geplaatst, begint pas de gebruiksfase. Ik merkte dat er vaak onvrede is over het gebruik van apparatuur. Dat mensen daar vaak toch moeite mee hebben of het lastig vinden en daarom een apparaat soms niet eens gebruiken. Desondanks geeft geen enkel keukenbedrijf begeleiding na plaatsing. Daar heb ik me jaren over verbaasd en dat wilde ik anders doen. Wij willen een relatie met de klant, ook op de lange termijn.”

Na de aankoop van een keuken begint het pas

Hij geeft het voorbeeld van een consument die een stoomoven had laten inbouwen en die nooit bleek te gebruiken. “Hij vond het lastig dat er altijd een plas water onder in lag na gebruik. Dus hij gebruikte de oven niet meer. Terwijl dat euvel met een paar tips op te lossen was geweest. Heel zonde van zo’n mooi apparaat.”

Ontzorgen

De doelstelling van Meenink en De Boer is dan ook: ontzorgen. “Klantgericht zijn en persoonlijke service verlenen, dat is wat wij doen. Want de aankoop van een nieuwe keuken is een ingewikkeld proces, met heel veel keuzes. De keuken zelf, de ruimte, een eventuele verbouwing, de rommel die erbij komt kijken.. Wij willen zoveel mogelijk stress wegnemen, door alles goed te regelen en voor te bereiden.” De focus ligt daarbij volledig op de klant, stelt Meenink. “Veel keukenbedrijven zijn vooral product- en verkoopgericht. Wij willen een relatie met de klant, ook op de lange termijn. Wij proberen te helpen bij alle aspecten van het aankoopproces, de daarbij horende keuzes en komen een paar weken kijken of alles naar wens werkt.”

Daarmee legt hij de lat hoog, dat beseft Robert Meenink maar al te goed. “De start moet vlekkeloos zijn. De complexiteit van keukens neemt elk jaar toe. Er komt steeds meer bij kijken. Straks wordt alles digitaal en regelbaar met behulp van apps. Je kunt nu al een oven je hele gerecht laten bereiden, in verschillende variaties.”

Bijzondere werkwijze: het VIA Creatiebord

In Arnhem is VIA Creaties de enige particuliere keukenspeciaalzaak met een showroom. De rest is allemaal onderdeel van een keten. Het ontwerpen van de keukens van VIA Creaties is volledig gedigitaliseerd, naar eigen ontwerp van Meenink. “Daardoor kunnen toe met een relatief kleine showroom en relatief goedkoop werken. Wij kiezen er ook bewust voor om aanwezig te zijn in het centrum, in plaats van op een bedrijventerrein. Hier zijn we goed zichtbaar en bereikbaar.”

Artikel gaat verder onder de foto.

Keukenspecialist

Samen een keuken ontwerpen in 3D

VIA Creaties heeft keukens voor elk budget. “Wij gaan uit van de ruimte en de wensen van de klant. Door ons ontwerpsysteem kun je direct zien wat iets kost. En het is ook direct aan te passen in prijs. Alles kan daardoor binnen het gewenste budget blijven. De klant kiest in de showroom met behulp van ons presentatiesysteem een keuken en dan gaan we samen met de klant met behulp van blokjes een keuken ontwerpen in 3D. Het ontwerpproces is volkomen anders dan bij onze collega’s. En we geven meteen de daadwerkelijke prijs. Je hoeft dus niet te onderhandelen.”

Zelf ontwikkeld ontwerpsysteem

Hoe dat in zijn werk gaat kan ik het beste even demonstreren, zegt Meenink. We lopen naar de ontwerptafel, waar hij laat zien hoe het systeem werkt. Het is een soort toveren met Keukenspecialistblokjes, waarmee binnen no time een complete keuken in 3D te zien is, op precies de afmetingen bij de klant thuis. Andere look, hoogte, stijl of kleur? Hop, blokje verwisselen en het ziet er totaal anders uit. Vloer aanpassen? Ook zo gebeurd. Het ontwerpsysteem inspireert en brengt al direct op het juiste pad, omdat je meteen kunt zien hoe het er in de praktijk uit gaat zien.

Het prille bedrijf loopt gelukkig goed, ondanks corona en de lockdown. “We moeten nu zelfs even pas op de plaats maken, om de klanten voor wie we nu bezig zijn alle tijd en aandacht te geven.”

De winkel is gesloten, maar Robert Meenink en Ida de Boer werken gewoon door. “We hebben een mobiele toonzaal ontwikkeld, VIA @home, op basis van ons VIA ontwerp systeem. Daarmee kunnen we bij mensen thuis vrijwel hetzelfde laten zien als in de winkel. Ik ben vanochtend bij de eerste klant thuis geweest. Mensen hoeven dus niet te wachten. Een telefoontje naar ons voor een afspraak is genoeg.”

Het bezoek aan huis heeft ook voordelen, vertelt Meenink. “Het is heel prettig om de thuisomgeving van de klant te zien. Ik krijg een idee van de persoonlijke interesse en smaak van de klant(en) en zie hoe de keuken er nu uit ziet. Dat helpt bij het adviseren over de nieuwe keuken.”

Maken wat klanten mooi vinden

Als gevolg van corona kunnen de levertijden van apparatuur iets langer zijn dan normaal. “Wij raden klanten aan om alle apparatuur vast door ons te laten bestellen. Wij bewaren die dan in ons magazijn, zodat ze direct ingebouwd kunnen worden als we de keuken komen plaatsen.”

Heel veel vertraging is er overigens niet in de levering van apparatuur, aldus Meenink. “Er zijn zoveel partijen waar wij zaken mee doen in de branche, dat het altijd wel ergens lukt om aan apparatuur te komen.”

In Arnhem is VIA Creaties de enige particuliere keukenspeciaalzaak met een showroom. De zaak is geen onderdeel van een keten. Daardoor kan er heel veel, aldus Robert Meenink: “Wij maken gewoon wat klanten mooi vinden en we gaan heel ver in het voor elkaar krijgen van de wensen van de klant. En dat waarderen klanten ook. Wij zien het zo: een klant weet zelf het beste wat hij wil. En wij gaan dat voor elkaar krijgen en precies zo maken. Wel proberen we natuurlijk fouten te voorkomen: als iets echt niet mogelijk is zeggen we dat ook eerlijk. We willen niet dat onze klanten spijt krijgen van hun nieuwe keuken!”

Artikel gaat verder onder de foto.

Keukenspecialist
De toonzaal van VIA Creaties aan de Amsterdamseweg.

 

Informatie

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen