De negentienjarige coureur uit Arnhem werd in Strijen knap derde in de Tillotson Senior-klasse tijdens de vierde ronde van het
NXT GP-kampioenschap, het grootste kartkampioenschap van Nederland.
Op een baan waar inhalen vrijwel onmogelijk is, draaide het allemaal om de deur dichthouden. Luuk Hoornstra deed dat zondag met verve en stond eindelijk weer eens op het podium.
'Goede keuzes gemaakt en een klein beetje geluk'
"Ik heb wat pech gehad afgelopen races en ook zelf
foutjes gemaakt. Maar nu stond ik eindelijk weer op het podium," zei een
tevreden Luuk direct na de finale. "Ik denk dat het vandaag zo goed ging
door mijn team, dat heeft me heel erg geholpen. En zelf heb ik dit keer ook
gewoon de goede keuzes gemaakt. Overal op de goede plek gezeten, en een klein
beetje geluk hoort daar natuurlijk ook bij."
Dat geluk vertaalde zich in een race waarin Luuk geen
centimeter weggaf. "Op een gegeven moment zat er niks meer in voor de
anderen, dus ben ik gewoon een nieuwe Verstappen geworden. Overal de deur
dicht, de Hoornstra-trein heb ik voorbij horen komen."
Toch begon het weekend op de Zuid-Hollandse piste niet
bepaald soepel. In de kwalificatie kwam de snelle Gelderlander niet verder dan
de tiende tijd. "Op deze baan met mijn lengte en deze grip is het sowieso
al heel lastig, en er was vandaag veel te veel grip", legde hij uit.
"Ik ben lang, dus de kart gaat ook heel makkelijk stuiteren en gaat
moeilijk de bocht om. Maar ik heb er alles uit gehaald."
Knappe prestatie
Wat de prestatie nog wat knapper maakte, waren de
omstandigheden. Het was warm in Strijen, en met zijn diabetes vroeg dat extra
aandacht. "Door die hitte schommelen de bloedsuikerwaardes wat meer, dus
moet je extra aandacht aan geven. Tijdens het rijden merk ik er op zich niet
zoveel van, maar na de sessie ben ik extra moe. De laatste rit waren de
bloedsuikerwaardes net wat te laag, en daardoor voelde ik me een beetje
slapjes," aldus Hoornstra.
Dank
Luuks volgende races zijn de Euro Cup in Ierland en de
vijfde ronde van het NXT GP-kampioenschap op het circuit van Kerpen, waar hij
meedoet in het masterklassement vanwege zijn lengte. "Die baan ligt mij
wel. Ik heb de voorgaande race daar niet heel veel geluk gehad, maar we gaan
gewoon weer voor het podium. Dat zit er zeker wel in!"
Luuk bedankt zijn sponsor Hoornstra Infrabouw, opa Jan, zijn
ouders Maurice en Cindy Hoornstra, zijn team Pitparts, zijn vaste monteur
Bernie Prins, Jarno Hermans die dit weekend voor hem sleutelde, en Mike Onstenk
en Krestho Kootstra van Pitparts.