De
NS gaat vanaf mei de dienstregeling weer opschalen. Vanwege de aangekondigde
versoepelingen verwacht het bedrijf meer reizigers te verwelkomen, en laat het daarom in stappen meer treinen rijden. Ook worden treinen, waar nodig en waar dat kan, weer iets langer.
Op dit moment rijdt negentig procent van de treinen, voor vijfendertig procent van het gebruikelijk aantal reizigers. Het doel van het opschalen vanaf mei is dat halverwege juni weer achtennegentig procent van de NS-treinen rijdt.
Stap voor stap
“We willen niets liever dan Nederland bereikbaar houden en reizigers naar hun plek van bestemming brengen,” zegt NS-directeur Marjan Rintel. “Met de aangekondigde versoepelingen in de coronaregels en het door het kabinet gepresenteerde Openingsplan in de hand, bereiden wij ons stap voor stap voor op een normale dienstregeling.”
NS begint met de trajecten waar als eerste de meeste reizigers worden verwacht. Zo rijdt er vanaf 3 mei weer vier keer per uur een intercity tussen Rotterdam en Utrecht en rijden er weer meer sprinters op het traject tussen Uitgeest en Veenendaal Centrum. Vanaf 24 mei rijdt de IC Direct tussen Amsterdam en Rotterdam weer zo’n vier à vijf keer per uur, rijden er ook tussen Den Haag en Utrecht weer vier intercity’s per uur en tussen Utrecht en Amersfoort zes intercity’s per uur.
Alle treinen
Vanaf 14 juni rijden weer alle treinen. Dit met uitzondering van het nachtnet, bedoeld voor het uitgaansleven en extra forensentreinen bedoeld voor de spits. Op die momenten reizen er nog relatief weinig mensen, verwacht NS. Als reizigersaantallen verder doorgroeien en er weer een nachtleven is, zal het spoorbedrijf op een later moment de stap zetten naar een dienstregeling van honderd procent.
Op een zitplaats kan rekenen
Sommige treinen zijn op dit moment korter dan gebruikelijk vanwege de lage reizigersaantallen. Treinen worden waar nodig en waar dat kan weer iets langer. “Zo willen we ervoor zorgen dat elke reiziger in deze tijd op een zitplaats in de trein kan rekenen. Het zal wel steeds vaker voorkomen dat reizigers naast elkaar komen te zitten. We snappen dat het wennen is,” aldus NS. In juni 2020 heeft het kabinet op basis van OMT-adviezen een OV-protocol opgesteld waarin is afgesproken dat vervoerders elke zit- en staplaats mogen gebruiken omdat het in de praktijk onmogelijk is om in het openbaar vervoer afstand te houden.