In Nederland zijn maar liefst zeven miljoen vrijwilligers actief, die een of meerdere keren per jaar iets met of voor een ander doen. Ondanks dat miljoenen mensen zich nu al belangeloos inzetten voor een ander, is er nog altijd een schrijnend tekort aan vrijwilligers.
Het is nu belangrijker dan ooit om naar elkaar om te kijken. Zoals schuldhulpmaatje zijn, een wandelingetje maken, boodschappen doen of iemand helpen met de Nederlandse taal of schoolwerk. Er is een gat dat komende winter nóg groter wordt door de hoge inflatie en de hoge energieprijzen. Nog meer Nederlanders zullen letterlijk in de kou komen te staan en sociaal geïsoleerd raken. In de provincie Gelderland is nu al de vraag veel groter dan het aanbod. Zo zoeken er op dit moment bijna zeshonderd mensen een vrijwilliger variërend van budgetmaatje tot gezelschapsmaatje.
Vanuit haar maatschappelijke rol zet de Volksbank zich in voor het welzijn van de samenleving; ze stelt mensen voorop. Daarom steunt de Volksbank óók het vrijwilligersplatform NLvoorelkaar, waar vraag en aanbod samenkomen. Iedereen kan op nlvoorelkaar.nl
zien waar andere mensen behoefte aan hebben en uitzoeken of er een hulpvraag tussen zit die aanspreekt en past. Los daarvan zijn veel Volksbank-medewerkers zelf actief als vrijwilliger. Deels privé en deels ‘in de baas zijn tijd’.
Björn Kummeling uit Arnhem, is vrijwilliger bij een streekomroep in de Achterhoek. Op de zaterdag presenteert hij zijn eigen radioprogramma Dit en Dat. Met nieuws uit de regio, de culturele agenda en sport. Verder zijn mensen van diverse vrijwilligersorganisaties regelmatig te gast in zijn studio. “De toneelvereniging, de bibliotheek, de voetbalclub en het plattelandsmuseum kunnen meteen hun deuren sluiten zonder de tomeloze inzet van al die vrijwilligers. Ik vind dat geweldig, dus laat ik geen kans onbenut om het als onderwerp mee te nemen. Met onze omroep geven we deze mensen de extra exposure die ze verdienen en inspireren we andere mensen om ook als vrijwilliger aan de slag te gaan.”
Omdat het tekort aan vrijwilligers deze winter nog eens extra pijnlijk wordt, starten de Volksbank en NLvoorelkaar
, een campagne om het gat te dichten. Ze willen meer mensen dan ooit inspireren en motiveren zich voor een ander in te zetten.
Jeroen Dijst, directielid bij de Volksbank: “Onze bank vindt het belangrijk om te bouwen aan een meer menselijke samenleving. Onze samenwerking met NLvoorelkaar is voor ons vanzelfsprekend. Ik vind het geweldig dat veel van onze medewerkers, zoals Björn, gebruikmaken van de mogelijkheid zich onder werktijd in te zetten als vrijwilliger.”
Vrijwilligerswerk volgens Björn Kummeling (43) uit Arnhem, marketeer bij de Volksbank: “Misschien denkt niet iedereen meteen aan vrijwilligerswerk als ik over mijn activiteiten voor Radio Ideaal vertel. Men denkt eerder aan ouderen helpen of vluchtelingen wegwijs maken. Maar de kracht van mijn radiowerk is dat ik problemen uit de omgeving heel direct en bij heel veel luisteraars onder de aandacht kan brengen. En daarnaast ook het moois en de magie van het vrijwilligerswerk kan belichten. Elke keer weer ben ik onder de indruk van wat mensen over hebben voor anderen. Vaak zijn dat nog onbekenden ook. Verder is het zo dat de omroep eenvoudigweg goed bij mij past. Dat zeg ik ook altijd tegen anderen die van plan zijn vrijwilligerswerk te doen. Kies iets dat bij je past, waar je plezier of voldoening uit haalt. Daarmee maak je het meeste impact.”
Jeroen Dijst, die zelf ervaring heeft met vrijwilligerswerk als gastdocent financiële educatie, verwacht veel van de campagne. Vorig jaar heeft de vrijwilligerscampagne 57.000 extra vrijwilligersuren opgeleverd. Heel voorzichtig houdt hij er rekening mee dat dit jaar extra veel mensen zich aanmelden als vrijwilliger. “De geschiedenis leert dat in moeilijke tijden de medemenselijkheid een extra impuls krijgt. Mensen gaan meer om zich heen kijken en zijn zich bewuster van hun eigen kracht én kwetsbaarheid. Als iedereen even stil staat bij de vraag: ‘Zou ik iets voor een ander kunnen betekenen?’, dan wordt de winter vast een stuk minder kil en koud.”
De Volksbank is de organisatie achter SNS, ASN Bank, BLG Wonen en RegioBank. Door te bankieren met de menselijke maat dragen wij samen bij aan een financieel gezond leven voor iedereen in Nederland. ASN Bank stimuleert duurzame vooruitgang, BLG Wonen zorgt dat goed wonen voor iedereen mogelijk is, RegioBank zet zich in voor leefbaarheid in de buurt en SNS heeft aandacht voor de mens. De Volksbank is gevestigd in Utrecht en is de drijvende kracht voor een beter Nederland. De Volksbank ontwikkelt vanuit menselijke behoeftes bancaire producten, processen en systemen. Voor meer informatie: .
NLvoorelkaar is het grootste vrijwilligersplatform van Nederland. Jaarlijks wordt het platform meer dan 2 miljoen keer bezocht door iedereen die iets wil betekenen voor een ander of zelf vrijwillige hulp kan gebruiken. Een boodschapje voor de buurman met gebroken been, vrijwilligerswerk bij een non-profit in de buurt, een project voor KIKA of een kerstkaartje schrijven voor eenzame ouderen: je vindt altijd iets wat bij je past in de 12.000+ actuele doing good activiteiten en hulpvragen. De enorme keuze, slimme e-matching en innovatieve campagnes zorgen voor een vernieuwing van het vrijwilligerswerk in Nederland. Zo is de helft van onze vrijwilligers jonger dan 40 jaar! En samen realiseerden we ruim 15 miljoen uur vrijwillige inzet. Voor meer informatie: .