Files nemen toe door terugkeer gewoontes

Automobilisten staan ineens weer veel vaker in de file. Volgens de Verkeersinformatiedienst (VID) komt dit mede doordat automobilisten weer terugvallen op hun oude gewoontes. Ze nemen weer de routes die ze daarvoor vermeden. Automobilisten staan ineens weer veel vaker in de file. Volgens de…

Automobilisten staan ineens weer veel vaker in de file. Volgens de Verkeersinformatiedienst (VID) komt dit mede doordat automobilisten weer terugvallen op hun oude gewoontes. Ze nemen weer de routes die ze daarvoor vermeden.

Automobilisten staan ineens weer veel vaker in de file. Volgens de Verkeersinformatiedienst (VID) komt dit mede doordat automobilisten weer terugvallen op hun oude gewoontes. Ze nemen weer de routes die ze daarvoor vermeden. Door de alternatieve routes losten de files op, waardoor de wegen uiteindelijk toch weer populair zijn geworden.

Ook raken volgens de VID de effecten van anti-fileprojecten op. Vooral in de regio rond Rotterdam is het kommer en kwel. “Als er ergens maatregelen worden genomen in de zin van extra rijstroken of een nieuwe snelweg, hebben we daar meestal een jaar plezier van”, zegt Patrick Potgraven van de verkeersdienst. “En ineens zijn die effecten uitgewerkt. Dat zien we nu. In oktober was het voor het eerst weer drukker op de weg dan het jaar ervoor en het zou me niets verbazen als dat voor november ook geldt. Met name de eerste week van deze maand was het erg druk.”

Vooral reizigers die van Amsterdam naar Hilversum of Rotterdam moeten, klagen steen en been. “In de spits kun je vrijwel geen moment harder dan 30 kilometer per uur”, aldus een werknemer van het Media Park in Hilversum. De vreemde situatie doet zich voor dat drukte juist heel goed kan werken tegen files.

“Een file is het beste wapen tegen files”, zegt Potgraven, die zich nader verklaart: “Als mensen ergens vaak in een file staan, gaan ze andere wegen zoeken. En dat lost de files weer op. Helemaal als er ook nog maatregelen op die route worden genomen. Wat je ziet is dat na verloop van tijd de mensen die alternatieven zochten, toch weer de oude route nemen. En dan loopt het weer vast. Kennelijk is dat nu aan de hand.”

Ook de bezuinigingen op wegwerkzaamheden spelen een rol in het toenemend aantal files. “Vroeger hield men bij Rijkswaterstaat rekening met files. Wegwerkzaamheden mochten geen gevaar en files veroorzaken. Nu kijken ze alleen nog maar naar gevaar. Een file wordt op de koop toegenomen. Datzelfde geldt voor bergingswerkzaamheden. Er wordt nu veel kritischer gekeken naar het moment waarop een auto wordt weggesleept. Voorheen gebeurde dat om files tegen te gaan, nu wordt er alleen gesleept als de auto gevaar oplevert”, aldus Potgraven. “Er staan nu dus vaker files door ongelukken.”

Toch is het ooit nog veel erger geweest op de wegen. “In 2006 hadden we twee keer zoveel files. Wat dat betreft zijn we ook een beetje verwend. Maar de afname van files lijkt nu dus beĆ«indigd. Vooral rond Rotterdam zijn er weinig positieve ontwikkelingen.”

Mede daarom wordt vandaag in de Havenstad de Marktplaats voor Mobiliteit georganiseerd, waarbij verkeersminister Schultz van Haegen verschillende oplossingen voor het fileprobleem gepresenteerd krijgt. In totaal komen 16 nieuwe mobiliteitsdiensten naar Rotterdam om automobilisten keuzes te bieden om slim te reizen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen