Fietspaden niet klaar voor toename fietsers

Wil de overheid dat meer automobilisten de fiets pakken in de stad, zal eerst de veiligheid voor de tweewieler verbeterd moeten worden.Steden moeten meer werk van veilige fietspaden gaan maken voordat ze auto’s uit de stad weren; als burgers in de stad nu vaker…

Wil de overheid dat meer automobilisten de fiets pakken in de stad, zal eerst de veiligheid voor de tweewieler verbeterd moeten worden.

Steden moeten meer werk van veilige fietspaden gaan maken voordat ze auto’s uit de stad weren; als burgers in de stad nu vaker de fiets gaan pakken in plaats van de auto kan dat jaarlijks honderden extra zwaargewonden tot gevolg hebben onder fietsers. Dit blijkt uit een studie van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Rijksuniversiteit Groningen.

Onderzoekers J. Schepers en E. Heinen keken naar de ongevallengegevens van gemeenten. Als burgers in steden vaker de fiets pakken voor korte autoritten, raken tweehonderd fietsers tussen de 18 en 64 jaar oud jaarlijks extra (zwaar-)gewond. Voor 65-plussers is dat een extra aantal (zwaar-)gewonden van 100 tot 150 oudere mensen. De berekening van de onderzoekers is gebaseerd op een vervanging van 10 procent van de autoritten in de stad door de fiets, bij ritten tot 7,5 kilometer.

De extra verkeersgewonden zouden volledig te verklaren zijn door een toename van eenzijdige ongevallen, zoals vallen of tegen een paaltje aanrijden. Daarbij is geen andere verkeersdeelnemer betrokken. Het zal voor fietsers dus veiliger moeten worden, zoals een betere infrastructuur. Dat zeggen niet alleen de onderzoekers, maar ook andere deskundigen. Zoals de Fietsersbond die daar volgens eigen zeggen al langere tijd voor pleit.

“Het fietspad is nu al vaak te smal voor de vele fietsers, terwijl we weten dat het aantal fietsers alleen maar sterk zal toenemen. Dat gebeurt al jaren vanwege de autokosten en gezondheidsredenen. Wij pleiten daarom voor meer ruimte op de fietspaden”, aldus een woordvoerster. Ook moeten zoveel mogelijk obstakels als paaltjes verdwijnen en de kwaliteit van de weg beter worden, anders gaat de aandacht teveel uit naar de weg, in plaats van naar andere weggebruikers.

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden