Activisten confronteren directeuren bedrijven met bewijs zwerfafval

Foto: Plastic Avengers

De Operatie Spatplastic liep op 25 oktober af. Deze actie was afgelopen zomer georganiseerd om mensen bewust te maken hoeveel afval waterballonnen veroorzaken.

De activisten riepen op om foto’s te nemen van restanten van waterballonnen, die op straat waren achtergelaten.

Plastic Avengers

Zo’n tweehonderd mensen, door heel Nederland, hebben in totaal 9828 foto’s genomen van de felgekleurde flarden. De zogenoemde Plastic Avengers zullen met deze data op de directeuren van de verkopende bedrijven afstappen. Dirk Groot (Zwerfinator) is samen met Merijn Tinga (Plastic Soup Surfer) initiatiefnemer. “Dit product is ontworpen om op straat te gooien en daar uiteen te spatten. Dit is letterlijk wegwerp plastic, vervuilend en onnodig. Er zijn duizenden alternatieven voor waterpret,” aldus Tinga.

Directeur met zijn afval confronteren

Het rapport bevat bijna tienduizend vindplaatsen van ballonrestanten. De activisten zullen met het uitgewerkt rapport  afstappen op de directeuren van de bedrijven, die waterballonnen in hun schappen hebben liggen. De directeuren van Action, Blokker, Big Bazar, Kruidvat, Vomar, Scapino, Intertoys, Top1toys, Jan LIinders, Primera, Makro, Bruna, Bol.com zullen worden benaderd.
Bedrijven als Picnic en Albert Heijn, die zich als duurzaam profileren, kunnen ook een verzoek tot definitief stoppen met de verkoop van spatplastic verwachten. Hema stopte deze zomer al met de verkoop.
De actievoerders zullen een gerechtsdeurwaarder inschakelen, mocht de reactie van het betreffende bedrijf onbevredigend zijn. De directeur zal dan alsnog persoonlijk worden geconfronteerd.

Milieuvriendelijke alternatieven

Dirk Groot: “Veel van deze bedrijven verkopen ook de alternatieven voor de waterballon, zoals herbruikbare sponsballen. Dat dit spatplastic nog wordt verkocht geeft vooral aan, dat ze er nog steeds niet serieus mee bezig zijn. Nu is er zoveel aandacht voor plastic vervuiling. Hun beleid om wegwerpplastic te verminderen lijkt vaak vooral voor de bühne en alleen omdat wetgeving ze er toe dwingt.”

Knetterballen in de ban

Een soortgelijke actie tegen het vuurwerk knetterballen afgelopen winter zorgde ervoor dat onder anderen Hema, Albert Heijn en de Gamma per direct de knetterbal uit hun schappen haalden. De activisten stelden een knalplastic convenant op en werd door de marktleiders afgesproken per direct plastic te weren uit vuurwerk. Dit nationaal ondertekende convenant wordt nu in Brussel besproken als voorbeeld voor Europese regelgeving.
Dirk Groot: “Het zijn in grote lijnen dezelfde bedrijven die afgelopen winter de knetterballen uit de schappen trokken. Daar legden ze deze zomer waterballonnen voor in de plaats. Ze zijn hardleers.”

Plastic Avengers App

De activisten ontwikkelden voor hun acties de Plastic Avengers App. Een eenvoudige foto applicatie die naast het beeld ook de geo-locatie, tijdstip en anoniem de gebruiker vastlegt. Deze Plastic Avengers App is gratis en laagdrempelig in gebruik. In tegenstelling tot andere apps als Litterati of landelijke zwerfafval-opruimacties is deze app toegespitst op heel specifieke producten.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen