Directie HAN ILS ontvangt ‘Leeroutekaart’

25 september 2017

Op 14 september heeft Sofie Eisenburger van de Academische Opleidingsschool Alliantie VO & Notre Dame de Leerroutekaart aangeboden aan Aly Smelt, directeur van HAN ILS. De uitreiking vond plaats tijdens het overleg van het Platform Samen Opleiden: het overleg van alle projectleiders van de (aspirant)opleidingsscholen en lerarenopleidingen. De uitreiking is een primeur: het is de eerste keer dat een instrument, ontwikkeld in de opleidingsscholen, wordt aangeboden aan de opleidingen van HAN ILS.  

Wat houdt de ‘Leerroutekaart’ in?

Binnen de Academische Opleidingsschool Alliantie VO & Notre Dame is afgelopen jaren in afstemming met andere opleidingsscholen een Leerroutekaart ontwikkeld. Het idee van de Leerroutekaart is dat studenten worden uitgenodigd om stelselmatig een rondje te doorlopen:

  • onderwijsactiviteit voorbereiden
  • onderwijsactiviteit uitvoeren
  • reflectie
  • leerdoel aanscherpen
  • onderwijsactiviteit voorbereiden, etc.

Studenten en werkplekbegeleiders worden gestimuleerd om bij zoveel mogelijk stappen theorie te raadplegen en te werken met bestaande of zelf ontwikkelde leerwerktaken. Leerwerktaken zijn geen taken die afgevinkt moeten worden, maar dienen om focus en theoretische verdieping aan te brengen in het leerproces. De reflectie hierop wordt wekelijks vastgelegd in de weekreflectie (op schrift of in beeld). Hierin wordt o.a. de leerwinst omschreven/getoond en worden nieuwe doelen bepaald. Tijdens de tussen- en eindevaluatie wordt de balans opgemaakt. De leerroutekaart wordt inmiddels op veel werkplekken succesvol gebruikt. 

Ontwikkelen van leerwerktaken

In de afgelopen jaren zijn een aantal leerwerktaken ontwikkeld. Dit is gebeurd in leerwerkgroepen met vertegenwoordigers van alle opleidingsscholen en vakdidactici van HAN ILS. Op dit moment vindt discussie plaats over het updaten van een aantal leerwerktaken en ook uitbreiding is wenselijk. Toekomstperspectief is dat er een leerwerktakenbank is die studenten en werkplekbegeleiders (vanuit een theoretisch kader) handvatten biedt om de ontwikkeling van de student te ondersteunen, wat zijn of haar leerdoel ook is.
Graag zien de ontwikkelaars van de Leerroutekaart een bredere discussie over het leerwerkplan. Men wil het leerwerkplan niet inzetten als groeidocument maar als startdocument. Tijdens het werkplekleren wordt het dus niet herzien of aangepast. De ontwikkeling die vanaf de start wordt doorlopen, wordt immers vastgelegd in de weekreflecties en in de tussen- en eindevaluatie. Het ‘groeidossier’ zou dus gevormd kunnen worden door het ‘startdocument’, de weekreflecties en de tussen- en eindevaluatie.
Het gedachtengoed over het Leerwerkplan wordt o.a. geagendeerd in de expertisegroep Samen Opleiden van HAN ILS. 

Meer weten over Samen Opleiden?

Het HAN Instituut voor Leraar en School (HAN ILS) werkt binnen samenwerkingsverbanden met een aantal ROC’s aan bijvoorbeeld verbeteringen van het curriculum van de lerarenopleidingen, betere voorbereiding van leraren in opleiding op het werken als docent in het beroepsonderwijs en/of intensievere begeleiding van startende docenten in het beroepsonderwijs. De publicatie ‘Een kijkje in de keuken van Samen Opleiden in de school’ laat praktijkverhalen zien uit die samenwerkingen.

Lees verder …

Bron: HAN
Auteur: Anouk Geurts van der Vlugt 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen