Europese Best Research & Practice Award naar HAN Pabo’s Harry Stokhof

25 november 2016

Docent-onderzoeker Harry Stokhof van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen won de Best Research and Practice Award 2016 voor zijn praktijkgericht onderzoek in en met het basisonderwijs. Zijn onderzoek was 1 van de 3 genomineerden en tot op het laatst bleef het spannend. De sterke inhoud en de authentieke presentatie gaf de doorslag.

Harry’s onderzoek naar vraaggestuurd leren biedt een bruikbare tool voor leraren om het gesprek in de klas aan te jagen, op zo’n manier dat de intrinsieke motivatie van de leerling voorop staat, en dat lesdoelen niet in het gedrang komen. Een knappe prestatie! Annelies Dickhout, directeur Kenniscentrum Kwaliteit van Leren: ‘Deze prijs betekent internationale erkenning van de kwaliteit van ons onderzoek!’.

Het belang van vraaggestuurd leren

Harry’s onderzoek Teacher Guidance of Effective Student Questioning ziet vraaggestuurd leren als een belangrijke leerstrategie. Harry Stokhof: ‘Vraaggestuurd leren is een hot item in onderwijsland. Iedereen wil een beroep doen op de nieuwsgierigheid van leerlingen, maar hoe richt je je onderwijs daar op in?’ Pabo-studenten en hun mentoren ervaren het begeleiden van vraaggestuurd leren vaak als een forse uitdaging. Want hoe roep je vragen op die leerlingen uitdagen tot leren? En hoe verbind je die met onderwijsdoelen? Via de ontwikkelde methode stimuleren (toekomstige) leraren hun leerlingen om zelf de vragen te formuleren waarop ze antwoord willen.

Basisschool kan niet meer zonder Harry’s methode

Hans Thissen, directeur van Basischool De Lanteerne in Nijmegen vertelt enthousiast: ‘We kennen Harry al sinds 2013. Deze week nog hebben we al onze projecten met zijn methode voorbereid. We kunnen niet meer zonder. Het heeft zijn waarde op meerdere fronten bewezen. Wij zijn heus hartstikke blij voor Harry, voor hem is deze prijs fantastisch. Maar wij hadden (en hebben) er sowieso elke dag al lol van!’

De brede impact van praktijkgericht onderzoek

Onderzoek binnen de HAN kenmerkt zich door het samenspel met de praktijk en de directe toepasbaarheid van onderzoeksresultaten. Daar profiteren in dit geval basisscholen van, maar ook de faculteit Educatie en de Pabo van de HAN in het bijzonder.

Instituutsdirecteur Karin van Weegen: ‘Als HAN Pabo willen we nieuwsgierige en onderzoekende leraren opleiden die middenin de wereld staan. Het onderzoek van Harry draagt hieraan bij. Het mooie  is  dat het impact heeft op verschillende niveaus. Zo was Harry ook betrokken bij een training voor het begeleiden van vraaggestuurd leren op opleidingsscholen. Mentoren en studenten worden hierin uitgedaagd tot een onderzoekende houding en vinden onderzoeksvragen binnen de school. De eerste ervaringen zijn al positief’.

Faculteitsdirecteur Menno Pistorius bevestigt: ‘Alle partijen zijn betrokken in dit onderzoek, leerlingen, studenten, leerkrachten, hbo-docenten en onderzoekers. Juist dát maakt dit project uniek. Het is een schoolvoorbeeld van praktijkgericht onderzoek. Bovenal is het een feest voor het kind, de lerende, dat ruimte krijgt voor het ontwikkelen van een eigen wijsheid.’

Inspiratie voor zowel leerlingen als studenten

Harry Stokhof werkt als docent bij de Pabo (voltijd), Pabo (deeltijd) en Academische Pabo (ALPO). Hij geeft les in geschiedenis en onderzoeksvaardigheden. Daarnaast is hij als onderzoeker betrokken bij Lectoraat Ontwerpen van Innovatieve Leertrajecten. Via een promotie-traject onderzoekt hij vraaggestuurd leren. Dat doet hij op verzoek van scholen, maar daar profiteren ook studenten van. Alpo-studente Jasmijn van Benthum: ‘Ik vond het prettig en waardevol om op die manier te werk te gaan binnen thematisch onderwijs tijdens mijn stage. Als leraar ben je dan niet alleen maar aan het zenden, maar spreek je de leerling aan op nieuwsgierigheid en motivatie’. 

Over EAPRIL

EAPRIL (European Association for Practitioner Research on Improving Learning) is een Europese organisatie die de impact wil vergroten van praktijkgericht en toegepast onderzoek op gebied van onderwijs. EAPRIL is een zusterorganisatie van EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction), hét onderwijsnetwerk van onderwijsonderzoekers.

Kenniscentrum Kwaliteit van Leren

Het kenniscentrum ontwikkelt op basis van praktijkgericht onderzoek kennis en instrumenten die bijdragen aan de kwaliteit van leren in de beroepspraktijk en in het onderwijs van de HAN.

Lees verder …

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen