Ruim 560.000 bezoekers bezochten in 2019 het Nederlands Openluchtmuseum en daarmee is 2019 het op één na succesvolste jaar van de afgelopen 40 jaar. Alleen het jaar 1978 was succesvoller met 581.000 bezoekers.
Een aantal grote evenementen en de verspreiding van een kalender van de Rabobank dat jaar, zorgde voor veel extra bezoekers. Ook was er een gereduceerd herfsttarief van 1 gulden. Tijden veranderen, maar de bezoekers blijven dus komen!
De introductie van het themajaar Gruwelijk Lekker heeft in 2019 geleid tot bijzonder hoge bezoekcijfers en een gemêleerder publiek. Uit recent onderzoek blijkt dat voor bezoekers inhoud in combinatie met fun een belangrijke factor is om het museum te bezoeken. Dat
geschiedenis een steeds breder publiek aanspreekt, blijkt ook wel uit het feit dat er tijdens de Maand van de Geschiedenis, een initiatief van het museum dat jaarlijks in oktober plaatsvindt, nog niet eerder zoveel landelijke activiteiten georganiseerd zijn.
Teus Eenkhoorn, directeur-bestuurder, licht toe: "Geschiedenis wordt steeds actueler en relevanter. Vragen rond identiteit en erfgoed steeds pregnanter. We zien dat onze bezoekers zoeken naar (historische) beleving waarbij ze wat willen leren van onze geschiedenis maar ook genieten van een heerlijk dagje uit, waar plezier centraal staat. Ik ben dan ook ontzettend trots op de behaalde resultaten van het afgelopen jaar."
Het themajaar 2019 leidde de bezoeker door de smaken van de afgelopen eeuwen. Gruwelijk lekkere smaken passeerden de revue. Het jaar 2020 staat in het teken van 'Ontmoeten'. Het Nederlands Openluchtmuseum laat het kleurrijke pallet aan inwoners en nieuwkomers van Nederland zien. Ontmoetingen leiden tot meer begrip of wellicht nieuwe inzichten. "Het Nederlands Openluchtmuseum heeft ontmoeten in het DNA zitten. In deze periode van hectiek, kan het zeer waardevol zijn om juist bewust even stil te staan bij een ontmoeting. Materieel en immaterieel erfgoed passeren in ons museum de revue. Ook buiten het museum zullen we actief betrokken zijn bij uiteenlopende ontmoetingen," aldus Teus Eenkhoorn.
De ambities van het Nederlands Openluchtmuseum reiken verder. Het museum streeft ernaar om als platform te fungeren waar de samenleving van de toekomst zichtbaar wordt. "Vanuit het verleden kunnen we onze lessen trekken. We hebben te maken met het heden waar we met elkaar moeten werken aan de toekomst. Met uiteenlopende organisaties vanuit bijvoorbeeld de zorg, de nutsbedrijven of vervoer, betrekken we de bezoekers van het museum bij het toekomstbeeld van Nederland. Die verantwoordelijkheid hebben we namelijk ook met elkaar als samenleving. Of we in 2020 meer bezoekers willen trekken? Geschiedenis is van en voor iedereen, dus ik zou het fantastisch vinden als nog meer bezoekers ons museum weten te vinden. Het is meer dan de moeite waard: leren van het verleden om het heden en de toekomst te begrijpen."