Eylül Fidan Akıncı is benoemd tot huisdramaturg/artistiek ontwikkelaar bij
Theater aan de Rijn in
Arnhem. Met het creëren van deze nieuwe functie bouwt Theater aan de Rijn verder aan de artistieke lijn van de organisatie.
Akıncı werkt al sinds 2011 als trainer, schrijver, docent en dramaturg in de wereld van de podiumkunsten, onder andere in Turkije, Verenigde Staten en diverse Europese landen, en start bij aanvang van het nieuwe seizoen als huisdramaturg in Arnhem.
Bestaande conventies transformeren
Akıncı volgde meerdere kunstopleidingen, waaronder Western Languages and Literatures en Critical and Cultural Studies, aan Bogazici University in Istanbul en begon haar carrière in dezelfde stad bij het iDANS Festival. Uiteindelijk verhuisde ze naar New York waar ze in 2022 haar Ph.D. voor Theatre and Performance aan The Graduate Center behaalde. Daar schreef ze het proefschrift A Girl is a Thing, over de paradoxen van autonomie en objectivering in performances, en wat ze ons vertellen over de ecologische en seksuele strijd van onze tijd. Op zoek gaan naar methodes die de bestaande conventies transformeren, is van groot belang voor Akıncı’s artistieke werkpraktijk. De combinatie van dramaturgisch werk op de vloer en het doen van theoretisch onderzoek geven daarin een extra verdieping.
Directeur Peter Hendrikx: “Ik zie erg uit naar de samenwerking met Eylül. Eylül is een eigenzinnige denker met een scherp oog voor nieuwe ontwikkelingen. Ze brengt een bak ervaring met zich mee, in uiteenlopende rollen en disciplines. Daardoor is ze een uitstekende match voor de hybride makers van Theater aan de Rijn en De Nieuwe Oost. Mede door haar internationale ervaring, is ze een echte aanwinst voor ons team en huis.”
Experimentele Theater aan de Rijn
Robert Koekkoek
Foto: Robert Koekkoek
De nieuwe huisdramaturg van Theater aan de Rijn gaat veel samenwerken met de vaste makers van
het productiehuis en ontwikkelt in nauwe samenspraak met Hendrikx de artistieke lijn van het huis.
Akıncı: “Theater aan de Rijn biedt een veilige haven om het experiment aan te gaan, te reflecteren op de betekenis en inhoud van de voorstellingen, en de dialoog aan te gaan met makers én publiek. Er is ruimte om artistiek werk uit te diepen, discipline overstijgend te werken en er wordt prioriteit gegeven aan structurele ontwikkeling. En dat allemaal vanuit de drang om impact te maken met nieuwe vormen op de vloer. Ik kijk ernaar uit om als lid van het team dit unieke karakter van de plek te koesteren.”
Radicaal van betekenis zijn
Meer samenwerking met gelijkgestemde plekken, kunstenaars en opleidingen in Nederland en daarbuiten liggen ook binnen de ambities. Akıncı ziet een bijzondere rol weggelegd voor de podiumkunsten in deze tijd. “Ik geloof dat de toekomst van ons vakgebied ligt in belichaamde expressie en verbondenheid met het publiek. Vooral in dit post-pandemische tijdperk van digitale communicatie zie ik het potentieel voor sociaal-ecologische genezing. Daarnaast zie ik veel mogelijkheden voor cross-disciplinaire samenwerking met de collega’s van BRUT en Wintertuin binnen De Nieuwe Oost. Uiteindelijk hebben we binnen de kunsten allemaal hetzelfde verlangen: een breed pallet te creëren waarin we met plezier en radicaliteit van betekenis kunnen zijn voor deze wereld,” aldus Akıncı.
Over Theater aan de Rijn
Theater aan de Rijn is onderdeel van De Nieuwe Oost , een innovatieve netwerkorganisatie bestaande uit BRUT in Deventer (muziek), Theater aan de Rijn in Arnhem (theater en dans) en Wintertuin in Nijmegen (literatuur).
Meer informatie over is te vinden op www.theateraanderijn.nl .