Guido Geelen en Hetty Huisman in Kröller-Müller Museum

Foto: Kröller-Müller Museum

Het Kröller-Müller Museum toont werken van Guido Geelen tot en met 1 september 2024. Bijna tegelijkertijd toont het museum alle werken van Hetty Huisman uit de museumcollectie.

De tentoonstelling van Huisman is te zien tot en met 8 september 2024.

Museumcollectie

De werken van Geelen laten zien hoe de kunstenaar eind jaren negentig de tradities in de keramiek doorbreekt. Geelen verankert in die jaren als een van de eerste kunstenaars keramiek stevig in de beeldende kunst.
Het museum koopt begin jaren negentig twee werken van Geelen (Thorn, 1961) aan. ‘Zonder titel (SPH 89)’ is een monumentale stapeling van monochroom grijze ballen en ‘diabolo’s’. ‘Zonder titel (N.G.I.1991, R en S93602 en 8B.C.)’ is een wand van golvende kleiplaten vol met glanzende glazuurdruppels, zwart-wit aan de ene zijde, verleidelijk kleurig aan de andere. 

Keramiek

Kröller-Müller Museum
Guido Geelen

Keramiek wordt eind jaren tachtig nog beschouwd als materiaal voor gebruiks- en siervoorwerpen als bloempotten, schalen en vazen. Binnen het eeuwenoude ambacht van pottenbakkers speelt vernieuwing nauwelijks een rol. In de beeldende kunst gebruikt vrijwel niemand het weerbarstige, broze en breekbare materiaal. Beeldhouwers wenden het hoogstens aan voor het maken van ruimtelijke schetsen en voorstudies voor hun sculpturen.

Moderne kunst

Zijn werkwijze raakt aan minimal artists als Carl Andre en Donald Judd. Zijn grootschalige beelden in de Kröller-Müllercollectie bestaan uit serieel geordende of ritmisch gestapelde losse elementen. Volume, ruimtewerking en verdeling van massa staan hier centraal. De groene, bruine, grijze en roze druipers van ‘Zonder titel’ lijken een verwijzing naar de schilderijen van de abstract-expressionistisch schilder Jackson Pollock. Ook speelt Geelen met het onderscheid tussen kunst en vormgeving door vazen te maken die het midden houden tussen gebruiksvoorwerp en autonoom kunstwerk.

Meer keramiek uit de eigen collectie

In bijna dezelfde periode, van 27 april tot en met 8 september 2024, toont het Kröller-Müller werk van Hetty Huisman (Zaandam, 1941 – Amsterdam, 2017). Aanleiding is de recente verwerving van haar sleutelwerk ‘Baselines’ (1974). Huisman gaat een conceptueel, haast scheikundig experiment aan met keramiek. In deze tentoonstelling zijn tekeningen, fotografie en video-installaties te zien.

Kröller-Müller Museum
Hetty Huisman

Hetty Huisman, ‘Baselines’

Begin 2024 verwierf het Kröller-Müller Museum het werk ‘Baselines’ (1974) van kunstenaar Hetty Huisman (Zaandam, 1941 – Amsterdam, 2017). Het vormt een belangrijke aanvulling op de andere werken van Huisman in de collectie van het museum. De serie bladen laat de kern van Huismans kunstpraktijk zien, waarin ze met het medium keramiek experimenteert. Huisman gaat op een ongebruikelijke manier om met keramiek. Ze werkt niet alleen met het materiaal zelf, maar past het ook op een conceptuele manier toe in tekeningen, fotografie en video-installaties. De tentoonstelling met alle werken van Huisman uit de museumcollectie is te zien tot en met 8 september 2024.

Praktische informatie

Het Kröller-Müller Museum is aan de Houtkampweg 6, 6731 AW Otterlo.
Voor meer informatie, schrijf naar [email protected] of bel 0318-591241.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen