Arnhem
gaat bij het aanleggen of herinrichten van wegen zoveel mogelijk
elektrisch materieel inzetten. Dat zorgt voor schonere lucht in de stad
en is ook veel stiller voor de omwonenden en wegwerkers.
Klein materieel
zoals trilplaten, minikranen of kleine shovels worden verplicht
elektrisch. Waar mogelijk worden ook mobiele kranen, vrachtwagens of een
gehele asfalt-set elektrisch ingezet. Zoals bij de aanleg van fietspad
Grote Griet in Arnhem-Zuid.
Groot elektrisch materieel
Elektrische auto’s zijn inmiddels normaal in het straatbeeld. Net als
elektrische trolleybussen, een ander bekend Arnhems verschijnsel. Nu er
ook steeds meer (zwaar) elektrisch materieel voor de wegenbouw
beschikbaar komt, wil Arnhem daar maximaal van profiteren. Bij de aanleg
of aanpassing van een weg wordt daarom voorgeschreven, dat ‘kleiner’
materieel (met een vermogen tot 37 kW) elektrisch moet zijn. In sommige
gevallen komen daar aanvullende eisen voor groter elektrisch materieel
bij.
Wethouder Duurzame Mobiliteit Nermina Kundić: "Hierdoor dragen we
een fiks steentje bij aan schonere lucht in de stad. En het scheelt een
hoop lawaai. Tel uit je winst."
45 ton minder uitstoot CO2
De ‘zero-emissie-eisen’ gelden sinds dit jaar. In 2024 worden al acht
grote projecten met zoveel mogelijk elektrisch materieel uitgevoerd. Bij
die projecten wordt een fikse vermindering van uitstoot van CO2
gerealiseerd. Bij Grote Griet worden reducties van 45 ton CO2 verwacht.
Dat is gelijk aan de hoeveelheid CO2 die 1.793 bomen opnemen in een jaar
tijd, of wat 320 zonnepanelen in een jaar besparen ten opzichte van grijze
stroom.
‘Industrieel’ oplaadpunt
Eén van de uitdagingen is: waar moeten de elektrische graafmachines
en vrachtwagens aan de laadpaal? Een gewoon auto-oplaadpunt is doorgaans
niet geschikt voor groot wegenbouwmaterieel. En het is bovendien niet
de bedoeling dat bijvoorbeeld een grote vrachtwagen of een mobiele
bouwkraan een hele nacht in een woonwijk staat op te laden. Kundić: "Daarvoor hebben we speciaal een ‘industrieel’ oplaadpunt op
bedrijventerrein Kleefse Waard ingericht. Dat heeft een vermogen dat vijf
tot tien keer zo hoog is als een normaal oplaadpunt voor elektrische
auto’s. Daar kunnen zij zonder problemen opladen."
Schoon en stil
Het fietspad Grote Griet loopt over de dijk tussen Meinerswijk en de
Batavierenweg en Eldensedijk. Een ideale plek om stiller en schoner te
werk te gaan. In Meinerswijk barst het immer van de dieren, zoals de
wilde reiger, de grauwe gans en de kolgans. Ook vossen en bevers komen
er in het wild voor. Het bestaande smalle fietspad wordt dubbel zo breed
en krijgt bovendien verlichting. Die verlichting is ’slim en zuinig’:
zodra het donker wordt, brandt deze op 10 procent sterkte. Pas als er
een fietser voorbij komt, gaan de lampen voluit aan. "De verlichting
fietst als het ware met de fietser mee, dus is een stuk zuiniger. Zo
wordt de fietsverbinding tussen Zuid en Noord een stuk comfortabeler en
wordt de fiets een steeds aantrekkelijker alternatief," besluit Kundić.