De
gemeente Arnhem start vandaag met de nieuwe campagne 'Dat huurt lekker!', gericht op het vergroten van het bewustzijn onder huurders over
hun rechten en het aanpakken van foute verhuurpraktijken.
Met deze
campagne wil de gemeente de positie van huurders versterken en
misstanden op de huurmarkt actief bestrijden.
Wethouder Wonen, Paul Smeulders: “Wij kiezen nadrukkelijk
de kant van de huurder. Het is belangrijk dat huurders weten welke
rechten zij hebben. Tegelijkertijd zijn we duidelijk naar foute
verhuurders; jullie zijn niet welkom in Arnhem. We willen dat alle
inwoners van Arnhem kunnen rekenen op een veilige, eerlijke en goed
onderhouden woonomgeving. Iedereen heeft recht op een goede woning.”
'Dat huurt lekker!'
De campagne van de gemeente voor een eerlijkere relatie tussen
huurder en verhuurder heeft als pay-off ‘Dat huurt lekker!’. De insteek
ervan is dat je als huurder pas écht lekker huurt als je je rechten kent
en er (met gratis hulp van De Huurdersbalie) ook voor op durft te
komen. Het resultaat? Een eerlijke huurprijs. Een lekkage die eindelijk
is opgelost. Geen huurbaas die plotseling op je stoep staat. Dat huurt
lekker!
Maand gratis huren
Op de HAN campus aan de Ruitenberglaan bijt wethouder Wonen Paul
Smeulders vandaag het spits af van de ‘Dat huurt lekker!’-campagne in de
pop-up-woonkamer. Er is een interactief programma waar de mogelijkheid
is om huurvragen te stellen aan experts en een quiz om huurders te
wijzen op de rechten die zij hebben. De winnaar wordt uitgeroepen tot de
Slimste Huurder van Arnhem en wint een maand huur. De campagne bereikt
huurders verder via fysieke abri's in de stad en online via gerichte
advertenties.
Huurdersbalie: het eerste aanspreekpunt bij huurgeschillen
Een belangrijk onderdeel van de campagne is de samenwerking met De
Huurdersbalie, onderdeel van stichting Het Huurdershuis. De
Huurdersbalie biedt onafhankelijk advies en ondersteuning aan huurders
die problemen ondervinden met hun huurwoning of verhuurder. Huurders
kunnen hier terecht voor kwesties zoals te hoge huurprijzen, verkeerd
berekende servicekosten, onderhoudsgebreken, en ongepast gedrag van
verhuurders. Indien nodig helpt De Huurdersbalie bij het inschakelen van
de huurcommissie of het starten van juridische procedures.
Misstanden melden
Sinds 1 januari 2024 kunnen huurders en woningzoekenden in Arnhem
misstanden melden bij het speciaal ingestelde meldpunt. Dit meldpunt
biedt huurders een veilige plek om ongewenst gedrag van verhuurders of
verhuurbemiddelaars te rapporteren, zoals discriminatie, bedreiging, of
het vragen van te hoge borg.