Stadhuis zaterdag open voor paspoorten en ID-kaarten

Foto: Gemeente Arnhem

Het Arnhemse stadhuis gaat extra open voor inwoners die een paspoort of identiteitskaart willen aanvragen of vernieuwen. Dat is nodig om de piek van paspoortaanvragen op te vangen.

De balie is extra open op dinsdagen. “We gaan ook op zaterdag 25 mei open, zodat we meer inwoners kunnen helpen met de aanvraag van reisdocumenten,” aldus wethouder publieke dienstverlening Maurits van de Geijn.

Paspoortpiek

“Vanaf dit jaar hebben we, net als alle andere gemeenten, te maken met een paspoortpiek,” legt Van de Geijn uit. “Die is ontstaan omdat in 2014 de geldigheid van een paspoort of identiteitskaart van vijf naar tien jaar ging. Daardoor was er de afgelopen vijf jaar juist een dal in het aantal aanvragen. Dit jaar zijn de eerste reisdocumenten met een geldigheid van tien jaar verlopen, en dus hebben we nu te maken met een piek.”
In het eerste kwartaal werden meer dan twee keer zoveel reisdocumenten aangevraagd dan in de eerste kwartalen van 2022 en 2023. Deze ‘paspoortpiek’ duurt vijf jaar, daarna is er weer een dal. In een piekjaar worden soms tot 40.000 reisdocumenten aangevraagd, terwijl dat er in een daljaar soms maar 15.000 zijn.

Altijd op afspraak

De gemeente heeft extra medewerkers aangenomen om de paspoortpiek op te vangen. Daardoor kunnen nu ook op dinsdag afspraken worden gemaakt voor een paspoort of identiteitskaart. Eerder was dat niet mogelijk, omdat daarvoor onvoldoende medewerkers beschikbaar waren. Daarnaast gaat het stadhuis open op zaterdag 25 mei, uitsluitend voor het aanvragen van paspoorten en identiteitskaarten. Mogelijk gaat de balie voor de zomervakantie vaker open op zaterdag. Let op: net als anders gaat een reisdocument aanvragen altijd op afspraak via arnhem.nl/legitimatie.

Twee honderd inwoners extra helpen

Wethouder publieke dienstverlening Maurits van Gein

Het is bovendien niet meer mogelijk om meerdere afspraken te maken voor één paspoort of ID-kaartaanvraag. Daardoor bleven er elke week zo’n twee honderd afspraken onbenut. Deze mogelijkheid bestaat nu niet meer en kunnen dus elke week twee honderd inwoners meer geholpen worden.

Een tip

Van de Geijn: “We doen er alles aan om onze inwoners op tijd te helpen aan een paspoort of ID-kaart. Tegelijk geef ik de tip: controleer nu of je reisdocument nog geldig als je op vakantie wilt. En als je een nieuw document nodig hebt, maak dan nu meteen een afspraak.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen