Voorleesplezier voor de kleintjes

Foto: Gemeente Arnhem

Burgemeester Ahmed Marcouch en alle wethouders gaan voorlezen op basisscholen en kinderdagverblijven tijdens de Nationale Voorleesdagen. Deze starten op 24 januari en lopen tot en met 3 februari.

De voorleesdagen zijn speciaal in het leven geroepen voor baby’s, peuters en kleuters en worden sinds 2004 jaarlijks georganiseerd door de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek.

‘Kinderen vinden het geweldig’

Wethouder Onderwijs Nermina Kundić: “Kinderen vinden het geweldig om voorgelezen te worden. Maar het is ook belangrijk. Voorlezen prikkelt hun fantasie en taalgevoel. Het versterkt ook de band tussen kind en ouder. Voor de voorlezer is het net zo leuk om de kinderen te zien genieten van een spannend, mooi of lief verhaal.”
Burgemeester Ahmed Marcouch las voor in de Witte Vlinder, en had ook een advies voor ouders die zelf niet zo goed kunnen lezen: “Vertel uw kinderen uw eigen verhalen voor het slapen gaan. En neem hen mee naar de bibliotheek, zoals mijn schooljuf mij kennis liet maken met de wereld van de boeken. Dat heeft mij mede gemaakt tot wie ik ben.”

Vele Arnhemse scholen doen mee

Tijdens de Nationale Voorleesdagen lezen bekende Nederlanders voor op kinderdagverblijven en basisscholen om te laten zien hoe belangrijk voorlezen is. Vanzelfsprekend doen leraren en ouders mee. Voor het eerst lezen in Arnhem de burgemeester en alle wethouders voor op een Arnhemse school of kinderdagverblijf. Zo lezen zij voor op de basisscholen de Witte Vlinder, de Ommelander, Laarakker, de Julianaschool en de Arnhemse Montessorischool, en op kinderdagverblijven Wereldkwartier, Partou, Wereldwijs en peuterspeelzaal de Trommelaar. Wethouder Kundić leest zelf voor in Rozet Kronenburg. Tal van andere basisscholen en kinderdagverblijven in Arnhem nemen ook deel.

Van voorgelezen worden naar zelf lezen

“In Nederlandse gezinnen wordt veel voorgelezen,” weet Kundić. “Het is belangrijk om daar vroeg mee te beginnen. Dat begint al in de babytijd. Het is goed voor de taalontwikkeling en vergroot de woordenschat. Kinderen herkennen situaties en emoties uit hun eigen leven en leren die emoties onder woorden te brengen. Kinderen die vaak worden voorgelezen, hebben bovendien later minder moeite om zelf te leren lezen.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen