Gemeente Arnhem gaat schuldhulpverlening zelf uitvoeren

Foto: Gemeente Arnhem

Er zijn landelijk veel ontwikkelingen om mensen met schulden sneller en beter te helpen. Hier wil de gemeente tijdig en goed op in kunnen spelen.

Ook blijkt uit de eerdere aanbestedingen dat er in Arnhem weinig externe partijen beschikbaar zijn om schuldhulpverlening uit te voeren.

Wethouder Bestaanszekerheid Mark Lauriks

Wethouder Bestaanszekerheid Mark Lauriks: “Veel Arnhemmers hebben te maken met schulden. Het is vaak een hardnekkig probleem dat van invloed is op veel gebieden in hun leven, zoals werk, gezin en gezondheid. Het voorkomen en oplossen van schulden is veel meer dan een wettelijke taak, het is een essentiële taak voor ons. Daarom willen we zoveel mogelijk grip hebben op de schuldhulpverlening in onze stad.”

Mensen bij de hand nemen

“Door schuldhulp zelf uit te voeren nemen we mensen die door de bomen het bos niet meer zien van begin tot eind bij de hand en laten we ze niet meer los tot ze hun weg gevonden hebben. Ook kunnen we zo onze schuldhulp beter verbinden met andere inspanningen die we leveren op het gebied van onder andere bestaanszekerheid, welzijn en het voorkomen van gezondheidsproblemen,” aldus Lauriks.

Meer grip op schuldhulpverlening

Om meer grip te krijgen op de manier waarop schuldhulp in Arnhem wordt verleend, is het afgelopen jaar de mogelijkheid onderzocht om schuldhulp als gemeente zelf uit te gaan voeren. Zo is er bijvoorbeeld gekeken naar hoe andere gemeenten in Nederland dit doen. Uit het onderzoek blijkt dat het voor inwoners voordelen heeft om een aantal onderdelen vanaf 2025 als gemeente zelf op te gaan pakken. Het gaat hierbij om vroegsignalering (het vroeg herkennen van mensen die in de schulden dreigen te komen), de aanmelding en toelating van inwoners met schulden, het opstarten van een stabilisatie- en schuldregelingstraject en budgetcoaching en budgetbeheer. Naast het in eigen beheer nemen van deze onderdelen wil de gemeente ook samen met partners in de stad nadenken over hoe de hulpverlening naar mensen met schulden en geldzorgen in Arnhem verder verbeterd kan worden.

Minder schakels, sneller gepaste hulp

In de huidige situatie zijn verschillende stappen binnen de keten van schuldhulpverlening uitbesteed aan verschillende organisaties. Door al deze stappen weer in eigen beheer te nemen worden deze schakels weggenomen, waardoor het makkelijker is om ervoor te zorgen dat inwoners bij de juiste hulp uitkomen. De gemeente kan inwoners met schulden als het ware van begin tot eind bij zich houden, waardoor ze niet uit het oog raken. Met dit voorgenomen besluit legt de gemeente meer focus op de begeleiding van inwoners tijdens een schuldtraject. Ook is de samenwerking binnen de afdelingen van de gemeente sneller gevonden, zoals met Werk en Inkomen en Zorg en Welzijn. Wanneer iemand aanklopt met geldzorgen kan de gemeente inwoners vanuit alle kanten beter opvangen en bijstaan. Dit maakt het voor zowel de inwoner als de gemeente overzichtelijker.

Volgende stappen

De komende tijd buigt de Ondernemersraad van de gemeente Arnhem zich nog over het besluit om schuldhulpverlening zelf te gaan uitvoeren. Dit besluit betekent dat er een nieuwe afdeling gebouwd moet worden. De volgende stappen worden hierin zo snel mogelijk genomen, zoals het aanschaffen van de juiste systemen en het aannemen van de goede mensen. De gemeente streeft ernaar schuldhulpverlening in 2025 weer zelf uit te voeren en wil hier graag vanaf de zomer 2024 al mee starten om de overgang zo soepel mogelijk te maken. De gemeente begint bijvoorbeeld met het overnemen van budgetbeheer en het aannemen van nieuwe aanmeldingen.

Voor inwoners verandert er voorlopig niets

Inwoners die nu hulp zoeken of al hulp krijgen voor hun schulden kunnen de komende tijd nog terecht bij Rijnstad en Plangroep. Met Rijnstad en Plangroep zijn goede afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat inwoners de juiste hulp krijgen. De gemeente zorgt er daarnaast voor dat inwoners zo min mogelijk last ervaren van de overgang.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen