Oostelijk Nederland ontevreden over bezuinigingen kabinet

GELDERLAND – De inzet van minister Schultz en staatssecretaris Mansveld om de bereikbaarheid en veiligheid op de infrastructuur in Oost-Nederland op peil te houden, is teleurstellend. Dat zeggen de provincies Overijssel en Gelderland en Regio Twente, Regio Stedendriehoek en Stadsregio Arnhem Nijmegen in reactie op de verdeling van de 250 miljoen euro die het Rijk jaarlijks wil bezuinigen op wegen, spoor en water in Nederland.

GELDERLAND – De inzet van minister Schultz en staatssecretaris Mansveld om de bereikbaarheid en veiligheid op de infrastructuur in Oost-Nederland op peil te houden, is teleurstellend. Dat zeggen de provincies Overijssel en Gelderland en Regio Twente, Regio Stedendriehoek en Stadsregio Arnhem Nijmegen in reactie op de verdeling van de 250 miljoen euro die het Rijk jaarlijks wil bezuinigen op wegen, spoor en water in Nederland.

De doortrekking van de A15 en de N18 gaan door volgens plan, hier is het landsdeel tevreden over. De aanpak van de A1, de N35 Zwolle-Wijthmen en de Twentekanalen wordt echter op de lange baan geschoven. Daarnaast heeft de minister besloten de rijksmiddelen voor de projecten N50 Kampen-Kampen Zuid, N35 Wijthmen-Nijverdal en N23 Roggebotsluis, die via amendementen in de Tweede Kamer beschikbaar zijn gekomen, te schrappen.

Toenemend goederenvervoer
Hiermee zet de minister niet alleen de bereikbaarheid en economie in deze regio, maar ook die voor Nederland als belangrijke weg-, water- en spoorverbinding naar Duitsland, op het spel. De doortrekking van de A15 alleen is niet genoeg om het toenemende goederenverkeer van de Randstad naar Duitsland en Oost-Europa op te vangen. De bestuurders van Oost-Nederland zijn dan ook van mening dat de minister bezuinigt zonder na te denken over de gevolgen: een bezuiniging zonder visie. Over al deze rijksprojecten zijn al afspraken gemaakt tussen Rijk en regio. Daarbij hebben de regionale overheden een grote inzet en bijdrage geleverd in onderzoeken en (co)financiering. Voor een aantal projecten is het Rijksgeld eerder via amendementen van de Tweede Kamer beschikbaar gekomen.

A15
Landsdeel Oost is tevreden dat de aanpak van de A15 en de N18 volgens plan door gaan. Met de N18 komt er een snellere en veilige verbinding tussen Varsseveld en Enschede. De doortrekking van de A15 naar de A12 is de ontbrekende schakel tussen de Rotterdamse haven en het Ruhrgebied. Hiermee verdwijnt een groot verkeersknelpunt voor het goederenverkeer van en naar Rotterdam op deze relatie en komt er een einde aan de verkeersoverlast voor 1 miljoen inwoners in de regio Arnhem-Nijmegen. De bestuurders van Oost-Nederland zijn blij met dit resultaat, maar benadrukken dat de doortrekking van de A15 niet voldoende is om het toenemende goederenverkeer van de randstad naar Duitsland op te vangen. Hiervoor is ook een verbreding van de A1 en een betere benutting van het goederenverkeer over spoor en water nodig.

A1
In een ultieme poging om de minister en de staatssecretaris op andere gedachten te brengen over het uitstellen van de aanpak van de A1 wil Landsdeel Oost opnieuw onderhandelen met het Rijk. Bij de A1 gaat het om een uitbreiding van de capaciteit naar 2×4 rijstroken tussen het knooppunt Beekbergen en Deventer-Oost (inclusief de brug over de IJssel) en om een uitbreiding naar 2×3 rijstroken vanaf Deventer-Oost tot knooppunt Azelo.

Goederenvervoer over spoor
Staatssecretaris Mansveld gaat 300 miljoen euro schrappen in het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) in Oost-Nederland, omdat het er op lijkt dat er in de toekomst minder goederenvervoer over het spoor komt dan eerder verwacht. De betrokken bestuurders willen dat de staatssecretaris haar verantwoordelijkheid neemt om het reeds ingezette traject van de MER af te ronden en de uitkomsten daarvan te af te wachten. Pas dan is er namelijk een goed beeld van de maatregelen die nodig zijn om de toename van het goederenvervoer op de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid op en rond het spoor te verbeteren en de extra knelpunten die dan ontstaan aan te pakken. De bestuurders geven aan dat een robuust spoornetwerk nodig is voor internationale, nationale en regionale personentreinen en goederenvervoer. Een ongelijkvloerse kruising bij Arnhem Velperbroek lijkt hiervoor essentieel. Als in het kader van de bezuiniging op PHS de ongelijkvloerse kruising geschrapt wordt, zal de regio de noodzaak hiervan opvoeren in het kader van de lange termijn spooragenda.

Twentekanalen
De vertraging die de minister wil inbouwen in het verruimen van de Twentekanalen acht de regio zeer onverstandig. Gebrek aan beheer en onderhoud bij sluis Eefde heeft in het afgelopen jaar bijvoorbeeld laten zien wat dit betekent voor de scheepvaart en de economie. Verruiming verbetert een belangrijke achterlandverbinding van de Rotterdamse haven en stimuleert de duurzame economische ontwikkeling van Oost-Nederland. Vrachtvervoer via het Twentekanaal is daarom van vitaal belang voor heel Nederland. Oost-Nederland dringt er daarom bij de minister op aan om de vertraging in de aanpak van het kanaal zo kort mogelijk te houden en in 2015 te starten met de werkzaamheden aan deze vaarweg.

Tweede Kamer
De bestuurders zijn van mening dat de minister te weinig investeert in Oost-Nederland. Dit ondanks de hoge cofinanciering en voorfinanciering van rijksprojecten door Landsdeel Oost. Overigens is het nog onzeker of de regionale bijdragen daadwerkelijk kunnen worden ingezet als het EMU-saldo van de regionale overheden daarmee in het geding komt. Overheden mogen sinds dit jaar jaarlijks niet meer uitgeven dan er jaarlijks binnenkomt. De bestuurders van Oost-Nederland vinden dat de regionale investeringen in rijksinfrastructuur ten koste moet gaan van de EMU-ruimte van het Rijk en niet van de regionale overheden. De betrokken overheden richten hun pijlen nu op de Tweede Kamer in de aanloop naar het Algemeen MIRT Overleg van 8 april om de bezuinigingen op wegen, spoor en water in Oost-Nederland terug te kunnen draaien. 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen