Eind 2014 vier Sprinters tussen Arnhem en Wijchen

Foto:

Arnhem -Het College van Bestuur van de stadsregio heeft ingestemd met de planstudie voor het keerspoor bij station Wijchen. Op 20 december wordt de Stadsregioraad gevraagd € 11 miljoen beschikbaar te stellen voor de aanpassingen bij station Wijchen. Als alles volgens planning verloopt, kunnen er vanaf eind 2014 vier Sprinters per uur tussen Wijchen en Arnhem gaan rijden.

Arnhem -Het College van Bestuur van de stadsregio heeft ingestemd met de planstudie voor het keerspoor bij station Wijchen. Op 20 december wordt de Stadsregioraad gevraagd € 11 miljoen beschikbaar te stellen voor de aanpassingen bij station Wijchen. Als alles volgens planning verloopt, kunnen er vanaf eind 2014 vier Sprinters per uur tussen Wijchen en Arnhem gaan rijden.

 

De huidige capaciteitsproblemen in de spitstreinen van Wijchen en Nijmegen tonen het belang van snelle invoering van een kwartierdienst tussen Wijchen en Arnhem aan. Dit is ook de ambitie van Stadsregiorail. Om de kwartierdienst mogelijk te maken, moet de stoptrein Zutphen-Wijchen in Wijchen kunnen keren. Daarom investeert de stadsregio hier in een keerspoor.

P+R+B
Als er meer treinen gaan rijden, ontstaat er ook meer behoefte aan parkeerplaatsen en fietsenstallingen. Er zijn 150 extra parkeerplaatsen en 600 extra fietsenstallingen gepland. Omdat de ruimte beperkt is, onderzoeken de gemeente Wijchen en de stadsregio de haalbaarheid van een zogenaamde P+R+B (park+ride+bike); een parkeerkelder met fietsdek. In deze deels onder de grond liggende parkeerkelder is ruimte voor 230 auto’s. Het dak van deze voorziening ligt circa 1 meter boven de grond. Daar bovenop zouden 1000 fietsenstallingen gerealiseerd kunnen worden inclusief overkapping. Hierdoor kunnen de fietsenstallingen op het stationsplein verdwijnen, waardoor ruimte kan ontstaan voor een plein. Ook kunnen kiss and ride, taxi en (buurt)bus een plek in deze zone krijgen. De gemeente Wijchen en de stadsregio werken aan een subsidieaanvraag bij het ministerie van I&M voor een bijdrage aan de parkeerkelder. Deze subsidie is een belangrijke voorwaarde voor de haalbaarheid. Voor het einde van dit jaar verwachten gemeente en stadsregio hier meer inzicht in te krijgen.

Planning
ProRail gaat aan de slag met een definitief ontwerp en het bestek voor het keerspoor. In samenwerking tussen NS, de stadsregio en de gemeente Wijchen worden de plannen voor de aanpassing van het stationsgebouw en het stationsplein geconcretiseerd. De gemeente bespreekt de voortgang met een klankbordgroep van omwonenden. Op 20 december wordt de Stadsregioraad gevraagd € 11 miljoen beschikbaar te stellen. Dit zijn de kosten van de realisatie van het keerspoor, een nieuwe eilandperron en het verplaatsen en uitbreiden van de fietsenstallingen. Als alles volgens planning verloopt, zijn de aanpassingen eind 2014 gereed.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen