Sterk afscheid van lector Klarus tijdens ‘Vak leren doe je niet alleen’

5 december 2016

Op donderdagmiddag 1 december nam Ruud Klarus afscheid van de HAN. Ruud is lector Ontwikkelen van Competenties op de Werkplek bij Kenniscentrum Kwaliteit van Leren en gaat met pensioen. Ter ere daarvan organiseerde hij het symposium ‘Een vak leren doe je niet alleen’. Door gastsprekers Marjan Slob en Joep Dohmen werd een breed en rijk beeld van het vakgebied beroepsonderwijs en werkplekleren neergezet.

Marjan Slob over onze eenzijdige blik

Het nieuwste boek Hersenbeest van Marjan Slob, filosoof en essayist, gaat in op de verhouding tussen hersenwetenschap en geesteswetenschap. In een boeiend betoog vertelde ze hoe filosofen zich steeds meer bezighouden met de neurowetenschap en welk gevaar daarin schuilt. ‘We zijn als de vijf blinden die ieder een deel van de olifant betasten en ieder ons eigen beeld van de werkelijkheid vormen zonder daarbij in de buurt te komen’. Wie we zijn als mensen wordt steeds vaker verklaard aan de hand van ons brein, aan statische data verkregen via MRI’s. ‘We zijn als de vleermuizen die ultrasone geluiden uitzenden en die op basis van die echo de wereld waarnemen’. We weten dat waar we onze aandacht op richten, waar letterlijk in het geval van MRI’s, ons licht op schijnt. Maar we weten ook nog zo veel niet!

Joep Dohmen over hoe bildung ons tot mensen maakt

Joep Dohmen, lector aan het Centrum voor Humanistische Vorming en emeritus hoogleraar wijsgerige en praktijkgerichte ethiek aan de Universiteit voor Humanistiek vertelde over het principe ‘bildung’ als een algemene ontplooiing van alle menselijke kwaliteiten; niet alleen het verwerven van algemene kennis, maar ook het ontwikkelen van het vermogen om moreel te oordelen en kritisch te denken. Gekscherend maakte hij duidelijk hoe bildung wederom een hype in onderwijsland is. ‘Er is notabene zelfs een bildungskalender’. Anderzijds plaatste hij bildung in een lange geschiedenis, beginnend bij Aristoteles, en maakte hij invoelbaar hoe bildung ons tot mensen maakt. 

Positieve reacties uit de zaal

De zaal was gevuld met mensen van binnen en buiten de HAN. Ruud is in zijn lectorschap nauw verbonden met leren op het mbo en ook die collega’s waren erbij. Willy Reirink, innovatiedocent op het ROC: ‘Ik vond het zeer interessante gastsprekers en een even interessant programma’. Over de lezing van Marjan: ‘Het is een goede zaak dat filosofen zich steeds meer bezighouden met de neurowetenschap’. Ook de lezing van Joep Dohmen viel in zeer goede aarde: ‘Bildung is wat ongrijpbaar, maar het heeft zo veel potentie. Hoe meer je erover hoort, hoe beter het in je brein vastgelegd wordt, en hoe meer je er als het ware vat op krijgt.’ 

Ruud Klarus: onze opvatting van leren is me te beperkt

In een ‘College Tour’ setting werd Ruud Klarus een half uur lang pittig ondervraagd op zijn visie op het onderwijs. Volgens Ruud zou leren veel breder opgevat moeten worden dan alleen het leren op school. ‘Dat is me een te beperkte opvatting. Leren op de werkplek is net zo goed leren. Leren hoort bij mensen. Het is een sociale aangelegenheid die op vele plekken plaats kan vinden: een mens kan overal leren. Wanneer leren alleen op school moet plaatsvinden, mis je een groot scala aan mogelijkheden.

Was u er niet bij? Laat u alsnog inspireren

Ruud schreef een essay ter gelegenheid van zijn pensioen: ‘Terugkijken met het oog op morgen’. Download het hier. Zie de link aan de rechterzijde van de pagina.

Enkele projecten waar Ruud bij betrokken was:

Beter leren in de praktijk met WISH

Leren op de werkplek is in potentie een rijke bron van leren. Een werkplek is echter niet automatisch een leerplek. Het Lectoraat Competenties Ontwikkelen in de Beroepspraktijk ontwikkelde een praktisch instrument dat studenten ondersteunt bij het ontwikkelen van zelfregulatie, het opbouwen van zelfeffectiviteit en het maken van transfers: WISH.

Lees verder …

Project Verbeterde aansluiting mbo-hbo

Logo ECBO

Jaarlijks valt ongeveer 17% van de mbo-studenten tijdens of gelijk na het 1e jaar op het hbo definitief uit, ze keren niet meer terug in het hoger onderwijs. Ter vergelijking: 6% van de havisten en 3% van de vwo’ers valt definitief uit na het 1e jaar. De centrale vraag van dit onderzoeksproject in samenwerking met TIER en ECBO luidt: hoe kan de doorstroom van mbo naar hbo verbeterd worden?

Lees verder …

Bron: HAN.nl

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen