Bedrijven verkopen steeds meer online. Dat doen veel bedrijven niet alleen aan consumenten maar ook aan zakelijke klanten.
Als je een puur
B2B webshop hebt dan zijn er een paar zaken waar je op moet letten bij de opzet van de webshop en ook bij de uiteindelijke exploitatie. Zakelijke klanten hebben vaak weinig tijd en willen hun inkoop snel en efficiënt kunnen regelen. Zijn ze al klant bij je dan is het plaatsen van een herhaalde bestelling met slechts een paar muisklikken eigenlijk een must.
Snel inkopen met headless e-commerce
Als je veel vaste klanten hebt, dan weten die vaak precies wat ze willen bestellen. Vaak gaat het om klanten die wekelijks, maandelijks of minder frequent dezelfde producten bestellen. Dan kan een platform voor
headless e-commerce goed van pas komen. Hier kan een klant snel herhaalbestellingen plaatsen met dezelfde voorwaarden. Stel je hebt een bedrijf dat bedrukte producten met logo levert. Dan is het heel handig als een klant snel en gemakkelijk weer 1.000 nieuwe balpennen met logo kan inkopen. De klant wil dezelfde pennen die hij al eerder kocht, met dezelfde bedrukking waarvan al een voorbeeld bij de leverancier beschikbaar is. Hij hoeft dan niet alles opnieuw in te sturen en te uploaden, de order kan meteen worden ingepland en uitgevoerd.
Een toegankelijke website
Bouw in ieder geval een website waar een klant snel zijn weg kan vinden. Dat is voor consumenten al belangrijk, maar die willen soms nog wel eens ‘rondsnuffelen’ om te zien wat er allemaal te koop is. Een zakelijke klant weet doorgaans wat hij wil en gaat daar dus doelbewust op af. Je hoeft je doorgaans niet uit te putten in uitgebreide productbeschrijvingen en het gebruiken van vakjargon is geoorloofd. Je mag aannemen dat je klanten deze termen beheersen en het eerder ergerlijk dan handig vinden als ze worden toegelicht.
Zakelijke betaalopties
Bij zakelijke verkoop is het gebruikelijk om een factuur te sturen die achteraf betaald wordt. Je kunt ervoor kiezen om direct bij het plaatsen van een order de betaling te verlangen maar gebruikelijk is dit niet. Veel bedrijven hanteren een betalingstermijn van 30 tot 60 dagen, ook als je als leverancier een kortere betalingstermijn op je factuur zet. Onder andere overheidsinstellingen doen dit zonder overleg. Je kunt twee dingen doen: het accepteren of besluiten om niet meer te leveren. Dat laatste is vaak de minst lucratieve optie.
Verkopen aan het buitenland
Je kunt natuurlijk ook zaken doen met bedrijven in het buitenland. Hiervoor is het nodig dat je website ook in andere talen goed toegankelijk is. Je hoeft je website niet meer in tien talen te vertalen want de bekende webbrowsers vertalen probleemloos een website in een gewenste taal. Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je webshop software orders van buiten Nederland accepteert. Ook moet je je vooraf oriënteren hoe je deze orders gaat versturen. Hiervoor kun je afspraken maken met een pakketdienst of transportbedrijf.