Campagnedag Denk in Presikhaaf

14 mrt 2022, 19:51 Uit de wijken
campagne denk presikhaaf 1
Nina Peters

Met linzensoep, tasjes en flyers voerde Denk afgelopen weekend campagne in Presikhaaf. De anti-discriminatieboodschap van de partij viel daar in goede aarde.

Door Nina Peters

Meeuwen vliegen als aasgieren boven het plein bij Güven Supermarkt in Presikhaaf. Ze komen op het verse Turkse brood en de zelfgemaakte linzensoep af, die hier wordt uitgedeeld aan voorbijgangers.

Het is het laatste weekend voor de gemeenteraadsverkiezingen. De partij Denk Arnhem probeert met deze laatste campagnestunt de supermarktgangers te overtuigen. “Het is een optelsom, alle beetjes helpen om meer mensen te informeren over Denk. Zo spreken we de mensen aan op straat bij winkelcentra, zoals nu. We flyeren, maar groeien ook op social media, hierin zijn we veel actiever geworden, vertelt Yildirim Ustra, lijsttrekker van Denk.

Bestrijden van discriminatie

campagne denk presikhaaf 3

Het bestrijden van institutioneel racisme en discriminatie is, binnen het partijprogramma van Denk een topprioriteit. Naarmate de dag vordert ontstaan er gesprekken tussen politici en de bewoners van de wijk. Met een nog nét niet verbrandde tong, door de linzensoep, vertelt een omwonende: “Alleen omdat ik een andere achternaam heb, kom ik minder snel in aanmerking voor een geschikte baan. Mooi dat Denk hier een wat aan wil doen, mijn stem heb je!”

Denk is al goed op weg met het bestrijden van de discriminatie in de buurt. Zo stemde de Arnhemse Raad in met hun motie over ‘het toestaan van het dragen van een hoofddoek of keppel bij boa’s.’ Arnhem is de eerste gemeente in Nederland die hier werk van gemaakt heeft.

'In gesprek gaan met mensen is het allerbelangrijkste'

Van een afstandje staat er een meisje, van rond de tien jaar, de campagnesetting van Denk te bewonderen. Het verleidelijke Turks fruit dat op tafel staat, de cameraset-up en een stuk of twintig Denk goodiebags die om de armen van de raadsleden bungelen, ze weet niet waar ze moet kijken. Uiteindelijk vraagt ze om een kommetje soep. De stoom die van deze oranjekleurige linzensoep afkomt, verstoord het oogcontact met het meisje en de fractievoorzitter, die met elkaar in gesprek zijn. “Hoeven papa en mama minder belasting te betalen door jullie?”, is één van de vragen die het meisje stelt. Fractievoorzitter Yildirim Usta neemt haar vraag erg serieus, want volgens hem is “in gesprek gaan met mensen het allerbelangrijkste, de leeftijd maakt daarbij niets uit.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

campagne denk presikhaaf 2

Een tasje voor bij de boodschappen

Een tactische plek om campagne te voeren, vlak naast de uitgang van een Turkse supermarkt, precies de gemeenschap die binnen de doelgroep van de partij Denk valt. Het flyeren en de tasjes uitdelen verloopt vlekkeloos, 'een tasje voor bij de boodschappen', zo luidt de aanpak.

Niet altijd is het nodig om mensen aan te spreken, de wijkbewoners herkennen de politici op straat en stappen daarom ook op hen af. Na een kort gesprek met een buurtbewoner vertelt de lijsttrekker dat de mensen vertrouwen in de partij hebben, omdat ze de lijsttrekkers kennen. “We hoeven onszelf niet te bewijzen of beter voor te doen.”

Zoveel mogelijk content

De camera is niet te missen, om je heen hoor je het geklik van de timelapse die aan en uit wordt gezet. Ieder raadslid wil zo veel mogelijk content creëren voor hun persoonlijke Instagram. “Wil je even een foto van ons maken”, vraagt vrijwel iedereen om de vijftien minuten. Toen raadsleden Talip Aydemir en Suayip Dilekci van plan waren om op de foto te gaan, werd Talip voor de zoveelste keer onderbroken voor een telefoontje. “Hij zit al twintig jaar in de gemeenteraad, hij wordt altijd gebeld. We hebben onze eigen celebrity,” zegt de cameraman lachend. Er heerst een gezellige sfeer binnen het team, alsof het een grote vriendengroep is.

'Nu is het afwachten'

Einde van de middag is het inpakken geblazen en op naar huis. Raadslid Abdullah Şahin voegt tot slot nog toe: “Het zijn nu alleen maar de kleine stapjes, je merkt ook dat de energie op is. We hebben ons de afgelopen weken voor 100 procent ingezet. Nu is het afwachten!”

campagne denk presikhaaf 4 1