Arnhem - Westervoort Inwoners van Westervoort kunnen sinds zondag na circa 75 jaar weer met de trein vanaf een eigen station. Met een feestelijke opening is het nieuwe station Westervoort geopend voor treinverkeer. Volgens de Stadsregio Arnhem Nijmegen, gemeente Westervoort en spoorbeheerder ProRail betekent het station een grote stap in de verbetering van het openbaar vervoer.
Arnhem - Westervoort Inwoners van Westervoort kunnen sinds zondag na circa 75 jaar weer met de trein vanaf een eigen station. Met een feestelijke opening is het nieuwe station Westervoort geopend voor treinverkeer. Volgens de Stadsregio Arnhem Nijmegen, gemeente Westervoort en spoorbeheerder ProRail betekent het station een grote stap in de verbetering van het openbaar vervoer.
Het oude station Westervoort werd in 1936 gesloten voor treinverkeer en later gesloopt. Sindsdien is het treinverkeer op de lijn tussen Arnhem en Winterswijk enorm gegroeid. Vervoerder Syntus halteert vanaf de opening meteen met twee treinen per uur in beide richtingen. Vanaf eind 2012 wordt dat uitgebreid naar vier keer per uur.
Libdub
De Westervoorters zijn blij met hun nieuwe station. Ruim honderd Westervoorters deden mee aan een lipdub; een soort videoclip voor station Westervoort. Bij de opening van het station deze zondag werd de lipdub op een groot scherm vertoond. De plaatselijke balletschool had een speciale stationsdans gemaakt, de fanfare speelde en de toneelvereniging was in prachtige klederdracht aanwezig. Samen met de Historische Kring is een expositie en een magazine ontwikkeld over Station Westervoort vroeger & nu.
Dienstregeling
Op sommige stations aan het traject wijzigen de vertrektijden met enkele minuten. De aankomsttijd in Arnhem blijft gelijk. Syntus zet drie extra treinen in om de nieuwe dienstregeling mogelijk te maken. Kijk op www.syntus.nl voor meer informatie.
StadsregioRail
Station Westervoort is het tweede station in het StadsregioRail programma van de stadsregio. Dat programma omvat een samenhangend pakket van maatregelen waardoor de trein in de Stadsregio Arnhem Nijmegen een volwaardig alternatief naast de auto wordt.
Ontwerp
Bij het ontwerp van het station is veel aandacht besteed aan sociale veiligheid. Onder het station, dat op de spoordijk ligt, is een viaduct aangelegd dat toegankelijk is voor fietsers en voetgangers. Hierbij is speciaal gelet op de breedte en hoogte, zodat men met een veilig gevoel de andere zijde van het station kan bereiken.
Stationsomgeving
Aan het stationsplein komen haltes voor bussen en taxi’s. Ook is gedacht aan goede parkeervoorzieningen rondom het station. Er worden 180 parkeerplaatsen gerealiseerd en er komt een Park&Ride faciliteit. Gelijk met de stationsopening is een blauwe zone ingesteld in het centrum van Westervoort. Dit om langparkeren door treinreizigers op de parkeerplaats op het Dorpsplein, dat voor het winkelcenturm bedoeld is, te voorkomen. Voor de fiets komen er stallingenplaatsen aan de noordzijde en aan de zuidzijde. In totaal zijn dat er 500. Momenteel wordt nog gewerkt aan de stallingen aan de zuidzijde. Aan de noordzijde zijn fietskluizen en fietsklemmen reeds geplaatst.
Kosten
De kosten van het station worden betaald door de stadsregio (circa € 10 miljoen). De gemeente betaalt de inrichting van de stationsomgeving. Hiervoor ontvangt de gemeente subsidies van de provincie Gelderland, het ministerie, de Europese Unie en de stadsregio.