Veluwe opnieuw het sterkste streekmerk van Nederland

26 jun , 10:56 Nieuws
veluwejurjen drenth
Jurien Drenth
De Veluwe

De Veluwe is in 2025 opnieuw uitgeroepen tot het sterkste streekmerk van Nederland. Dat blijkt uit het Steden en Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda.

De regio voert de ranglijst overtuigend aan, vóór Zuid-Limburg (2) en Texel (3). De Veluwe scoort het hoogst op bekendheid, waardering, binding én bezoekintentie en blijft daarmee veruit favoriet onder Nederlanders.

Overvloed aan groen, mooie natuur

De Veluwe wordt breed gewaardeerd door het Nederlandse publiek, zo blijkt uit een steekproef onder 12.670 respondenten van achttien jaar en ouder. Deze laat zien dat de aantrekkingskracht zich uitstrekt over alle leeftijden, regio’s en leefstijlen. Meer dan de helft van de ondervraagden, die de naam van de Veluwe kennen, roemt de streek om haar overvloed aan groen, mooie natuur en aantrekkelijke wandelmogelijkheden.

Tussen de 40 en 50 procent geeft aan dat de Veluwe uitstekende opties biedt voor een fietstocht of (korte) vakantie of een bezoek aan recreatiegebieden. Daarnaast waardeert tussen een kwart en een derde van de respondenten de prettige sfeer, hoge kwaliteit van verblijf en de mogelijkheden voor uitstapjes met de auto. Ook bezoekers van dierentuinen, attractieparken en sportevenementen voelen zich bovengemiddeld aangetrokken tot de streek.

Veluwse attracties in de top drie

Attracties spelen een belangrijke rol in de kracht van een streekmerk. In de Vrijetijd Top vijftig van Gelderland komen drie Veluwse trekpleisters in de top tien voor: op één Burgers’ Zoo, op drie Apenheul, en op zeven Paleis Het Loo. Deze publiekstrekkers onderstrepen de veelzijdigheid van het Veluwse aanbod, van wilde dieren en koninklijke historie tot topkunst en natuurschoon. Ze dragen bij aan zowel de merkwaarde van de Veluwe als aan de vrijetijdseconomie van de provincie Gelderland.

Hoogste bezoekintentie

De Veluwe behaalt dit jaar de hoogste bezoekintentie van alle Nederlandse streken. Bijna de helft van de Nederlanders overweegt een bezoek aan het gebied. 34 procent van degenen die de Veluwe van naam kennen, verwacht bovendien dat de populariteit van de Veluwe de komende twee jaar verder zal toenemen.

Het belang van samenwerking

De aanhoudende koppositie van de Veluwe is geen vanzelfsprekendheid. Het is het resultaat van jarenlange samenwerking tussen onder andere gemeenten, de provincie Gelderland, natuurorganisaties en ondernemers. Samen zetten zij zich in om de Veluwe aantrekkelijk, bereikbaar en vitaal te houden voor bewoners en bezoekers. “Die samenwerking is ook in de komende jaren essentieel,” zegt merkleider Veluwe Sarel Tempelman van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. “Er zijn grote uitdagingen, zoals de groei van het aantal bewoners. Als we de balans tussen recreatie, natuur en economie goed willen houden dan is het belangrijk dat we bezoekers en bewoners informeren over al het moois op én rond de Veluwe.”

Over het onderzoek

Het Steden en Streken Merkenonderzoek wordt sinds 2011 uitgevoerd door Hendrik Beerda Brand Consultancy. Universiteit Utrecht helpt mee met de opzet. Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen liet vanuit het onderzoek een speciale data-analyse voor de Veluwe maken. In het onderzoek worden de 100 bekendste streken gemonitord op 42 reputatiefactoren. 

jurjen drenthveluwe
Jurien Drenth
Bij Burgers' Zoo