De potentie van waterstof demonsteren en daarmee de energietransitie in de maritieme industrie versnellen. Dit is wat het TU Delft Hydro Motion Team wil bereiken.
Sophie van ‘t Hoff en Mannes van de Winkel uit Arnhem gaan samen met nog 23 gemotiveerde studenten een waterstof-aangedreven boot ontwerpen, bouwen, testen en racen.
Sophie van ‘t Hoff Sophie is na het behalen van haar diploma aan het Stedelijk Gymnasium Arnhem begonnen aan de studie Scheikundige Technologie op de TU Delft. Met haar functie als Team Manager binnen het Hydro Motion team zorgt ze ervoor dat er een ideale werksfeer is voor alle teamgenoten zodat iedereen optimaal zijn werk kan uitvoeren.
Mannes van de Winkel zet zijn studie een jaar aan de kant mee te doen. Van de Winkel is na het behalen van zijn vwo-diploma aan het Thomas A Kempis College begonnen aan de studie Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek op de TU Delft. Binnen het Hydro Motion team zorgt hij ervoor dat er genoeg middelen zijn om de boot te bouwen en onderhoudt de relaties met de partners.
In 2006 is het team opgericht als het Solar Boat Team, voor vijftien jaar hebben de teamleden de maritieme industrie geïnspireerd met boten aangedreven door zonne-energie. Vorig jaar heeft het team de stap gemaakt naar waterstof en daarbij de eerste vliegende waterstof boot ter wereld geproduceerd. Het vorige team hergebruikte in hun ontwerp een romp ontworpen voor een zonneboot. Dit jaar zijn alle onderdelen van de boot voor het gebruik van waterstof ontworpen. Met deze boot wil het team de potentie van waterstof demonstreren. Dit zullen ze doen door te racen in de Open Sea Class van de Monaco Energy Boat Challenge. Aan deze race doen teams mee met boten die op groene energie varen, zonder dat zij broeikasgassen uitstoten.
Het team heeft vorig jaar de stap gemaakt van zonne-energie naar waterstof. De teamleden hebben deze keuze gemaakt omdat waterstof veel potentie heeft in de maritieme industrie. Waterstof heeft een hoge energiedichtheid en kan gemakkelijk opgeschaald worden. Dit is waarom waterstof goed in containerschepen geïmplementeerd zou kunnen worden. Met de hoeveelheid waterstof die zij meenemen op hun boot van zeven meter kunnen ze al vierhonderd km varen. Stel je voor hoe ver een containerschip van tweehonderd meter zou kunnen komen op waterstof.
Helaas is er geen wondermiddel als het gaat om de energietransitie. Verschillende toepassingen vereisen verschillende duurzame energiebronnen. Om een duurzame toekomst te bereiken moet iedereen zijn steentje bijdragen en zijn ogen openhouden voor duurzame alternatieven. Daarom neemt het TU Delft Hydro Motion Team het voortouw in het ontdekken van de capaciteiten van waterstof en daarmee werken aan een duurzame toekomst.