Van 1 juni tot en met 29 september 2019 presenteert het Kröller-Müller Museum de tentoonstelling Het begin van een nieuwe wereld. De ontwikkeling van de moderne sculptuur.
De tentoonstelling laat de nieuwe koers van het museum zien vanaf 1948. Meteen bij zijn aantreden wil Bram Hammacher, directeur van het Kröller-Müller Museum van 1948 tot 1963, de ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst op internationaal niveau in beeld brengen. Hij realiseerde onder meer de eerste beeldentuin van Nederland.
Hammacher slaagt erin een beeldencollectie bijeen te brengen die een volwaardige tegenhanger is van de schilderijencollectie van Helene Kröller-Müller. Daarmee bezorgt hij het museum een uniek ‘profiel’. Zeker destijds waren er weinig grote musea met een nadruk op sculptuur.
In de loop van de jaren weet Hammacher voor Otterlo werken te verwerven van onder anderen Alexander Archipenko, Jean Arp, Antoine Bourdelle, Raymond Duchamp-Villon, Julio Gonzalez, Barbara Hepworth, Jacques Lipchitz, Marino Marini, Henry Moore, Constant Permeke, Auguste Rodin en Ossip Zadkine. Ook koopt Hammacher niet-westerse sculpturen aan. Daarmee wil hij de inspiratiebronnen van de moderne beeldhouw- en schilderkunst wil laten zien.
Hammachers grote droom is de verwezenlijking van een beeldentuin. In 1961 is het zover: onder grote internationale belangstelling wordt de tuin geopend. Het concept, een labyrintachtige tuin, waarin de natuur en de beeldhouwkunst gelijkwaardig zijn, was destijds volkomen nieuw en revolutionair. Vanaf dit moment ishet Kröller-Müller een van de belangrijkste internationale musea voor moderne sculptuur.
De beeldentuin is Hammachers bekendste wapenfeit, maar hij verwerft ook veel beelden voor ‘binnen’, vaak in nauwe wisselwerking met de beelden in de tuin. Met een groot aantal van deze beelden laat Het begin van een nieuwe wereld een rijkgeschakeerd beeld zien van de moderne beeldhouwkunst.
De tentoonstelling omvat ook latere aanwinsten, soms gedaan ter aanvulling op de Hammachercollectie. Een van de belangrijkste is Le commencement du monde van Constantin Brancusi, het beeld dat de inspiratie vormde voor de titel van de tentoonstelling.
De publicatie ‘Het begin van een nieuwe wereld. De ontwikkeling van de moderne sculptuur’ toont aan de hand van werken uit de collectie van het Kröller-Müller Museum de ontwikkeling van de moderne sculptuur vanaf ongeveer 1880 tot de jaren zestig van de twintigste eeuw. Isabelle Bisseling schrijft over de moeizame ontstaansgeschiedenis van de beeldentuin. Jurriaan Benschop onderzoekt hoe de accenten die Hammacher destijds legde in zijn aankopen doorwerken in de collectie. De publicatie is voor € 24,95 te koop in de museumwinkel en webshop.
Informatie over lezingen en activiteiten: www.krollermuller.nl/agenda .