Leerlingen Thomas a Kempis maken winnend profielwerkstuk

28 mei 2019, 17:09 Nieuws
24879959 1740617026010337 3736578271213827186 o
Thomas a Kempis College

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) maakte vandaag de winnaars bekend van prijs voor de beste twaalf vwo-profielwerkstukken van Nederland.

Het Thomas a Kempis College viel in de prijzen met het werk van Thijmen Schouten en Boris Ter Beek in de categorie Natuur & Techniek .

Stimuleren wetenschappelijk denken

De winnaars komen van scholen uit het hele land. Ze schreven werkstukken over onder meer een persoonlijke zoektocht naar een donorvader, de visie in de lesboeken geschiedenis op Indonesië 1945-1949, de explosieve groei van supermarktketen Jumbo, een betaalbaar hulpmiddel waarmee blinden kunnen navigeren als dolfijnen en vleermuizen, genderneutraal onderwijs en een wiskundige formule voor een melodie. Met deze jaarlijkse prijs wil de KNAW graag wetenschappelijk denken in het voorgezet onderwijs stimuleren.

Wiskunde en muziek

Het Thomas a Kempis Collegeis in de prijzen gevallen met het werk van Thijmen Schouten en Boris Ter Beek in de categorie Natuur & Techniek . In hun werkstuk vroegen ze zich af of je Wiskunde B op VWO-niveau kunt gebruiken om muziek te componeren. De scholieren ontwikkelden een methode om getallenreeksen om te zetten in toonreeksen en concludeerden dat het maken van een formule voor een melodie echt mogelijk is. Voor componisten kunnen wikskundefuncties dus een uitkomst bieden bij het bedenken van melodieën.

Boris en Thijmen

De conclusie van Boris ter Beek en Thijmen Schouten is dat voor componisten sommige wiskundige functies een uitkomst kunnen zijn, want het maken van een formule voor een melodie is echt mogelijk. In hun werkstuk vroegen ze zich af of je Wiskunde B op vwo-niveau kunt gebruiken om muziek te componeren. Ze gingen daarbij ook in op de verbanden tussen wiskunde en muziek. Wiskunde staat aan de basis van de digitale muziekverwerking. Je kunt bijvoorbeeld wiskundig beschrijven wanneer twee tonen dissonant samenvallen. Zelf probeerden de twee scholieren wiskundige functies te gebruiken voor het componeren van melodieën. Ze ontwikkelden een methode met modulorekenen om getallenreeksen om te zetten in toonreeksen. Vaak herhaalden de melodieën zich sneller dan de bedoeling was – al na twee tonen. Het lukte Boris en Thijmen de herhalingen per functiesoort te begrijpen.

Wil je het muzikale resultaat van Thijmen en Boris horen? Klik hier .

De KNAW Onderwijsprijs

Het is het elfde jaar dat de KNAW de Onderwijsprijzen uitreikt. De 323 inzendingen van 153 scholen waren opnieuw van hoog niveau. Van elk profiel, Cultuur en Maatschappij, Economie en Maatschappij, Natuur en Gezondheid en Natuur en Techniek, zijn drie werkstukken genomineerd. De jury bestond per profiel uit vier wetenschappers die gelieerd zijn aan de KNAW.

Tijdens de prijsuitreiking op dinsdag 11 juni in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam wordt bekend welke werkstukken de eerste, tweede of derde prijs ontvangen. De eerste prijs bestaat uit een studiebeurs voor het eerste collegejaar t.w.v. € 2000,- de tweede is een bedrag van € 1500,- en de derde prijs bedraagt € 1000,- . Ook de docenten die het werkstuk hebben begeleid, krijgen een prijs en de school van de leerling krijgt een plaquette.

De Akademie wil met de KNAW Onderwijsprijs benadrukken dat inspirerend onderwijs de basis legt voor de ontwikkeling van de wetenschap. De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.