Koningslijn Arnhem - Apeldoorn weer in beeld. Directe spoorverbinding Arnhem-Apeldoorn duur maar haalbaar.

22 feb 2012, 16:21 Nieuws
heerenvandezeearnhem
Arnhem Nieuws

Arnhem - Een directe spoorverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn is haalbaar, maar vraagt een forse investering. Dat blijkt uit een eerste verkenning van de provincie Gelderland. Het opnieuw in gebruik nemen van de Koningslijn Arnhem-Apeldoorn levert de meeste tijdwinst en de meeste reizigers op. De spoorverbindingen via de Emperboog en Zutphen zijn minder snel en trekken minder reizigers dan verwacht nu de geplande woningbouw in de IJsselsprong komt te vervallen. De kosten van de Koningslijn, via het spoor van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij (VSM), vallen daarentegen aanzienlijk hoger uit.

Gedeputeerde Conny Bieze: “Met deze verkenning is een belangrijke stap gezet in de richting van een directe spoorverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn. Hoewel een forse investering wordt gevraagd is de spoorverbinding aantrekkelijker voor vervoerders en reizigers dan vooraf werd verondersteld.”

Uitdagend Gelderland

De directe spoorverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn is één van de doelstellingen in het coalitieakkoord ‘Uitdagend Gelderland’. De afgelopen maanden heeft de provincie in samenspraak met de betrokken gemeenten, vervoersbedrijven, spoorwegbeheerders en belangengroepen onderzocht of de spoorverbinding vervoerskundig haalbaar is. Hierbij zijn 4 varianten onderzocht: een spoorlijn langs de A50, de Emperboog, het ‘kopmaken’ in Zutphen en de Koningslijn.

Koningslijn

Een directe verbinding via het spoor van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij is vervoerskundig de meest aantrekkelijke optie, zeker als deze met weinig halten wordt uitgevoerd. Deze snelle verbinding levert naar verwachting de meeste reizigers op, omdat nieuwe gebieden als Apeldoorn-Zuid en Eerbeek via het spoor ontsloten worden. Het verwachte aantal reizigers wordt geschat op 10.000-16.000 per dag tussen Apeldoorn en Dieren. Ter vergelijking: de huidige Valleilijn tussen Amersfoort en Barneveld-Noord levert ongeveer 11.000 reizigers op.

Emperboog en Zutphen

Een directe verbinding via de Emperboog of via Zutphen (‘kopmaken’) levert weinig tijdwinst en weinig nieuwe reizigers op. De meerwaarde van de verbinding via de Emperboog is afgenomen nu de woningsbouwopgave in de IJsselsprong is vervallen. Een verbinding via Zutphen is vanwege de lange reistijd niet aantrekkelijk voor reizigers van en naar Arnhem en Apeldoorn. Voor de inwoners van Zutphen is deze verbinding wel interessant, omdat er kwartierdiensten naar Arnhem en Apeldoorn worden geboden.

A50

De kortste verbinding tussen Arnhem en Apeldoorn loopt parallel aan de A50. De kosten van een spoorlijn langs de A50 zijn echter dermate hoog dat deze variant niet verder wordt onderzocht. Het verbeteren van de busverbinding langs de A50 is daarentegen wel mogelijk door de doorstromingsproblemen in Arnhem en Apeldoorn aan te pakken. De provincie onderzoekt momenteel de mogelijkheden om de verschillende busverbindingen tussen Arnhem en Apeldoorn te clusteren en te verbeteren.

Kosten

Het reactiveren van de Koningslijn levert vervoerskundig het meeste voordeel op, maar het vraagt een forse investering. De kosten hiervan worden geraamd op 100 miljoen euro. Dit is twee maal zo duur als de kosten van de verbinding via de Emperboog die op 50 miljoen euro wordt geschat. Vanwege het hoge aantal reizigers is de Koningslijn daarentegen een aantrekkelijke verbinding voor vervoerders en bouwondernemingen. Marktpartijen geven aan dat zij een kostenbesparing van 30-40% kunnen realiseren.

Vervolgproces

Gedeputeerde Staten laten de drie varianten verder uitwerken met een marktverkenning, kostenraming, effectenstudie en een kredietvoorbereiding. Het college heeft het voornemen voor het einde van deze coalitieperiode nog een voorstel met begrotingsverzoek aan Provinciale Staten voorleggen. De planvoorbereiding kan dan in 2015 van start gaan.

Arnhem - Een directe spoorverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn is haalbaar, maar vraagt een forse investering. Dat blijkt uit een eerste verkenning van de provincie Gelderland. Het opnieuw in gebruik nemen van de Koningslijn Arnhem-Apeldoorn levert de meeste tijdwinst en de meeste reizigers op. De spoorverbindingen via de Emperboog en Zutphen zijn minder snel en trekken minder reizigers dan verwacht nu de geplande woningbouw in de IJsselsprong komt te vervallen. De kosten van de Koningslijn, via het spoor van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij (VSM), vallen daarentegen aanzienlijk hoger uit.

Gedeputeerde Conny Bieze: “Met deze verkenning is een belangrijke stap gezet in de richting van een directe spoorverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn. Hoewel een forse investering wordt gevraagd is de spoorverbinding aantrekkelijker voor vervoerders en reizigers dan vooraf werd verondersteld.”

Uitdagend Gelderland

De directe spoorverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn is één van de doelstellingen in het coalitieakkoord ‘Uitdagend Gelderland’. De afgelopen maanden heeft de provincie in samenspraak met de betrokken gemeenten, vervoersbedrijven, spoorwegbeheerders en belangengroepen onderzocht of de spoorverbinding vervoerskundig haalbaar is. Hierbij zijn 4 varianten onderzocht: een spoorlijn langs de A50, de Emperboog, het ‘kopmaken’ in Zutphen en de Koningslijn.

Koningslijn

Een directe verbinding via het spoor van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij is vervoerskundig de meest aantrekkelijke optie, zeker als deze met weinig halten wordt uitgevoerd. Deze snelle verbinding levert naar verwachting de meeste reizigers op, omdat nieuwe gebieden als Apeldoorn-Zuid en Eerbeek via het spoor ontsloten worden. Het verwachte aantal reizigers wordt geschat op 10.000-16.000 per dag tussen Apeldoorn en Dieren. Ter vergelijking: de huidige Valleilijn tussen Amersfoort en Barneveld-Noord levert ongeveer 11.000 reizigers op.

Emperboog en Zutphen

Een directe verbinding via de Emperboog of via Zutphen (‘kopmaken’) levert weinig tijdwinst en weinig nieuwe reizigers op. De meerwaarde van de verbinding via de Emperboog is afgenomen nu de woningsbouwopgave in de IJsselsprong is vervallen. Een verbinding via Zutphen is vanwege de lange reistijd niet aantrekkelijk voor reizigers van en naar Arnhem en Apeldoorn. Voor de inwoners van Zutphen is deze verbinding wel interessant, omdat er kwartierdiensten naar Arnhem en Apeldoorn worden geboden.

A50

De kortste verbinding tussen Arnhem en Apeldoorn loopt parallel aan de A50. De kosten van een spoorlijn langs de A50 zijn echter dermate hoog dat deze variant niet verder wordt onderzocht. Het verbeteren van de busverbinding langs de A50 is daarentegen wel mogelijk door de doorstromingsproblemen in Arnhem en Apeldoorn aan te pakken. De provincie onderzoekt momenteel de mogelijkheden om de verschillende busverbindingen tussen Arnhem en Apeldoorn te clusteren en te verbeteren.

Kosten

Het reactiveren van de Koningslijn levert vervoerskundig het meeste voordeel op, maar het vraagt een forse investering. De kosten hiervan worden geraamd op 100 miljoen euro. Dit is twee maal zo duur als de kosten van de verbinding via de Emperboog die op 50 miljoen euro wordt geschat. Vanwege het hoge aantal reizigers is de Koningslijn daarentegen een aantrekkelijke verbinding voor vervoerders en bouwondernemingen. Marktpartijen geven aan dat zij een kostenbesparing van 30-40% kunnen realiseren.

Vervolgproces

Gedeputeerde Staten laten de drie varianten verder uitwerken met een marktverkenning, kostenraming, effectenstudie en een kredietvoorbereiding. Het college heeft het voornemen voor het einde van deze coalitieperiode nog een voorstel met begrotingsverzoek aan Provinciale Staten voorleggen. De planvoorbereiding kan dan in 2015 van start gaan.