Op
zaterdag 26 september vindt de tweede editie van De Gelderse Dag
plaats. Vanaf 23 juni kunnen bezoekers zich aanmelden voor dit
jaarlijkse evenement.
Tijdens de Gelderse Dag maken inwoners van Gelderland kennis met
elkaar en met bijzondere initiatieven en plekken in Gelderland.
Initiatief keert terug
De
Gelderse Dag is een initiatief van provincie Gelderland en heeft als
doel de band tussen inwoners en met Gelderland te versterken. Op deze
dag openen organisaties en locaties in de hele provincie hun deuren. De
eerste editie in september 2025 bracht ruim 7500 deelnemers op de been.
Zij bezochten 114 locaties in 48 van de 51 Gelderse gemeenten. Zij gaven
De Gelderse Dag een gemiddeld rapportcijfer 9. Provincie Gelderland wil
het initiatief daarom vervolgen.
Vernieuwde opzet: meer verbinding
Dit jaar ligt de focus volledig op ontmoeting tussen inwoners van
Gelderland. Deelnemers starten samen aan een ontbijttafel op een
bijzondere locatie, en gaan daarna gezamenlijk op pad voor een
activiteit, het zogeheten Kijkje bij. Zo ontstaat een groep van mensen
die elkaar niet allemaal kennen, maar De Gelderse Dag wél samen beleven.
Omroep Gelderland volgt de hele dag, en zal de dag afsluiten met een
televisieverslag met bijzondere verhalen.
Gedeputeerde
Peter Drenth: “Gelderland is groot en divers, met prachtige mensen en
fantastische plekken. De eerste editie liet zien hoe waardevol
ontmoetingen zijn. De nieuwe opzet creëert nog meer ruimte voor nieuwe
contacten en verbinding.”
Ervaringen van dichtbij
De
meeste bezoekers van 2025 kwamen op plekken waar ze normaal niet komen.
Zo vertelde Sofie (40) uit Arnhem over haar ontbijt bij Geitenboerderij
Brömmels in Winterswijk-Woold: “Wij wilden graag een nieuwe plek in
onze provincie ontdekken en reisden af naar Winterswijk. We werden we
enorm gastvrij ontvangen bij deze veelzijdige geitenboerderij. De
kinderen genoten van al het huisgemaakte lekkers en het boerderijleven,
én we mochten zelf een geitenkaasje maken.”
En
soms liggen de nieuwe plekjes in de buurt. Merlijn van 7 jaar bezocht
zorgboerderij De Weijdeblick in zijn woonplaats Angerlo: “We gingen eten
in de stal tussen de koeien en ik mocht spelen met de dieren. Het was
echt heel leuk.”
Inschrijving is geopend
Vanaf 23 juni kunnen inwoners zich - gratis - aanmelden voor het Gelders Ontbijt en het Gelders Kijkje Bij via
degeldersedag.nl. Organisaties en locaties die willen deelnemen kunnen zich nog aanmelden tot en met 16 augustus.
De
Gelderse dag is een initiatief van Provincie Gelderland in samenwerking
met Cultuur Oost, Erfgoed Gelderland, Leefbaarheidsalliantie, Gelderse
Sport Federatie, Arriva, Omroep Gelderland en Rijnbrink.