Arnhem is geëindigd op de zesde plek in de top tien van steden in Nederland met de meeste verkeersopstoppingen. De Gelderse provinciehoofdstad wordt gevolgd door Rotterdam en Groningen.
Leiden staat op nummer één in de ranglijst, gevolgd door Den Haag, Haarlem, Nijmegen en Amsterdam.
TomTom ( TOM2
), de specialist op het gebied van locatietechnologie, publiceerde op 29 januari de resultaten van de TomTom Traffic Index
. Dat is een gedetailleerd verkeersrapport met informatie over de verkeerssituatie in 416 steden en 57 landen. In Nederland staat Leiden dit jaar op nummer één met gemiddeld 30% extra reistijd in het verkeer. Automobilisten stonden daar in 2019 gemiddeld 135 uur langer stil in het verkeer tijdens de spits en deden dan gemiddeld 18 minuten langer over een rit van een half uur. Leiden wordt in de Nederlandse ranglijst gevolgd door Den Haag (28%), Haarlem (27%), Nijmegen (27%) en Amsterdam (26%).
Een gemiddelde autorit in Arnhem duurde 26% langer. Dat betekent dat automobilisten bijna acht minuten langer deden over een rit van een half uur. In de Arnhemse spits liep de extra reistijd zelfs op tot bijna 16 minuten bij een rit van een half uur. In Leiden, de nummer één op de lijst, deden automobilisten gemiddeld bijna 18 minuten langer over een rit van een half uur in de spits.
Automobilisten in Arnhem stonden vorig jaar gemiddeld 119 uur langer stil in het verkeer tijdens de spits. Dat zijn vier dagen en 23 uur. De belangrijkste knelpunten in de stad zijn: de Sonsbeekweg, de Apeldoornseweg, de Zijpendaalseweg (ter hoogte van de Sonsbeekweg). Dan zijn er nog Ingenieur J.P. van Muijlwijkstraat en de Amsterdamseweg bij de Brouwerijweg. Op dinsdag 22 januari vorig jaar stonden automobilisten in Arnhem het langst in de file. Een autorit van een half uur duurde op die dag bijna 22 minuten langer. Dit kwam door de sneeuwval, waardoor er meer dan 2.000 kilometer file stond door heel Nederland.
De verkeersopstoppingen zijn de afgelopen tien jaar wereldwijd toegenomen. 239 steden (57%) die TomTom in het nieuwe rapport over de verkeersindex heeft opgenomen, hebben tussen 2018 en 2019 een toename laten zien als het gaat om verkeersopstoppingen. Deze wereldwijde toename van verkeersdrukte en verstoppingen is weliswaar een indicator voor een sterke economie, maar kost de economie tegelijkertijd ook miljarden euro’s.
In Nederland heeft Leiden de meeste verkeersopstoppingen. Op de Europese ranglijst staat de Zuid-Hollandse stad op nummer 75 en op de wereldwijde ranglijst staat Leiden pas op nummer 131. In twaalf van de zeventien steden is het percentage verkeersopstoppingen gestegen, met Nijmegen (+5%) als grootste stijger. In de overige steden is het percentage verkeersopstoppingen gelijk gebleven of licht gedaald.
Gijs Peters, TomTom’s Traffic Expert: “Wereldwijd is er een behoorlijk lange weg te gaan voordat de verkeersopstoppingen onder controle zijn. Op de lange termijn zal de opkomst van autonome voertuigen en diensten om auto’s te delen helpen verkeersdrukte te verminderen, maar planners en beleidsmakers kunnen het zich niet veroorloven om hierop te wachten. Zij moeten alle instrumenten inzetten om de verkeersniveaus en de gevolgen te verminderen. Alleen met grondige analyse kunnen ze belangrijke infrastructuurbeslissingen nemen. Daarnaast spelen automobilisten hier ook een rol in. Kleine veranderingen in het rijgedrag, zoals eerder of later vertrekken, kunnen een groot verschil maken.”