De
Veluwe is het sterkste streekmerk van Nederland, gevolgd door Zuid-Limburg en het Waddenzeegebied. Dit blijkt uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy - in opdracht van Toerisme Veluwe
Arnhem Nijmegen - onder de 100 grootste gemeenten, bekendste streken en provincies.
Een sterk streekmerk kenmerkt zich door een hoge naamsbekendheid, waardering en gevoel van verbinding, het zijn allemaal factoren waar de Veluwe in het onderzoek hoog op scoort. Zo kent vrijwel iedere 18-plusser de regio en geven het de hoogste waardering van alle Nederlandse streken, gevolgd door het Waddenzeegebied en de Veluwezoom. Bijna de helft geeft aan de streek nog eens te willen bezoeken.
Veelzijdige Veluwe
Reinou de Haan, Merkleider Veluwe bij Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen is blij met deze erkenning: “De afgelopen jaren hebben we - samen met gemeenten, ondernemers en terreinbeherende organisaties - hard gewerkt aan het versterken van het merk Veluwe. Met inzet van strategische campagnes en marketingactiviteiten zetten we ons in voor een duurzame bezoekerseconomie en een sterk streekmerk. Het is mooi om te zien dat deze inzet loont. En van de herkenbaarheid en aantrekkelijkheid van de veelzijdige Veluwe profiteert de hele regio.”
Hoge waardering
‘Uniek, sympathiek, actief en ruig’ wordt de Veluwe genoemd en geroemd om de mooie
natuur en goede wandel- en fietsmogelijkheden. Voor jongeren geldt hetzelfde; zij kennen de Veluwe ook om de natuurschoonheid, met daarnaast de vele vakantiemogelijkheden en sfeer. De hoogste waardering kent deze groep toe aan Texel, Bonaire en op de derde plek de Veluwe. De Veluwe is het geliefdst bij mensen met een modaal inkomen, gepensioneerden, hoger opgeleiden, parttime werkers en 55-plussers.
Top 5 sterkste Veluwse merken
Volgens inwoners van Gelderland zijn
Koninklijke Burgers' Zoo, Apenheul, Het Nationale Park De Hoge Veluwe, Nederlands Openluchtmuseum en Dolfinarium de sterkste merken op de Veluwe. Ondervraagden buiten de provinciale grenzen noemen Paleis Het Loo, Apenheul, Kröller-Müller Museum, GelreDome en Open Monumentendag. Algemeen directeur Alex van Hooff van Koninklijke Burgers’ Zoo: “We voelen ons zeer vereerd met deze uitverkiezing. Wat het extra mooi maakt, is dat deze waardering door de inwoners van de provincie Gelderland zelf is uitgesproken. Als park voelen we ons zeer betrokken bij onze regio.”