Museum Arnhem op locatie bij MBO Rijn IJssel

Foto: MBO Rijn IJssel

Museum Arnhem en Rijn IJssel ontwikkelden samen een bijzonder kunsteducatieprogramma speciaal voor MBO-studenten. Met de nieuwe Museum Bus wordt de collectie vervoerd naar de klas.

WebVR wordt als vooruitstrevende techniek gebruikt om kunstwerken in een virtueel museum te tonen. Het virtuele museum is te bezoeken op www.museumarnhemvr.

Beroepspraktijk

Het reizende educatie- en publieksprogramma heet ‘Museum Arnhem op locatie’. Begeleid door kunstenaars en docenten leggen MBO-studenten de komende jaren aan de hand van de collectie van het museum een link naar hun toekomstige beroepspraktijk. Het museum wil studenten met echte museumstukken in contact te brengen en de veelzijdigheid van de museumcollectie laten zien. Daarom is een tweedehands bus aangeschaft voor het vervoer van de collectiestukken in kisten. De kisten worden in de klas omgebouwd tot tentoonstellingswand. Het educatieve programma is mede mogelijk gemaakt door Provincie Gelderland, VSB Fonds, Prins Bernard Cultuur Fonds Gelderland en Fonds 21.

Virtueel museum

Museum Arnhem is op dit moment gesloten vanwege een renovatie. Daarom is gezocht naar een andere manier om de werken tentoon te stellen. Deze virtuele tentoonstelling is mogelijk door de toepassing van WebVR, een vooruitstrevend nieuw medium. WebVR is ontworpen door multidisciplinair designer Rudolf Romero. Romero pioniert al enkele jaren op internationale podia met kunst in een virtuele ruimte. De virtuele tentoonstelling is ook te bekijken via een laptop (dus zonder VR-bril).

Studenten maken zelf kunstwerken

In het project maken studenten ook zelf kunstwerken. Het project is gestart met studenten van de Creatieve Industrie die de opleiding Art & Design volgen. Zij kozen inspirerende werken uit de collectie van Museum Arnhem. Onder begeleiding van Mirka Farabegoli maakten zij zelf nieuwe kunstwerken rondom het thema ‘identiteit’. De tentoonstelling is in het virtuele museum te zien.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen