Tussen Arnhem en Wageningen kan, als alles goed gaat, in 2023 de trolley 2.0 gaan rijden. Er komen zeven elektrische bussen die ook zonder bovenleiding kunnen rijden en de huidige bussen van buslijn 352 gaan vervangen.
De trolley die zo kenmerkend is voor de regio Arnhem/Nijmegen blijft dus ook in de toekomst onderdeel van het straatbeeld, aldus de Provincie Gelderland. Een moderne versie weliswaar.
Gedeputeerde Jan van der Meer openbaar vervoer: ”De trolley is onlosmakelijk verbonden met deze groene regio en past bij onze duurzaamheidsambities. Het is mooi om te zien dat de techniek voortschrijdt en dat zoveel partijen zich inzetten voor innovatie met trolley."
De trolley 2.0 gaat in eerste instantie rijden tussen Arnhem en Wageningen busstation. Dit is dan tevens het eerste deel van de Rijnlijn: een hoogwaardig openbaar vervoer verbinding (HOV). De ambitie is dat deze in de toekomst door gaat rijden naar de Wageningen Universiteit en treinstation Ede-Wageningen. Deze HOV lijn zorgt voor snel, comfortabel en milieuvriendelijk vervoer en wordt gefaseerd ingevoerd.
In Oosterbeek was enige maatschappelijke onrust
over het verdwijnen van de trolley uit het straatbeeld. Dit is dus van tijdelijke aard, zegt de Provincie. "Helaas noopte de Covid19 crisis tot een samenvoeging van lijn1 en 352 waardoor de trolley tijdelijk op stal komt. Door de samenvoeging van deze lijnen zijn vraag en aanbod weer beter in evenwicht en is de eerste stap naar de Rijnlijn gemaakt. Met trolley 2.0 komt de trolley dus definitief weer terug de komende jaren."
Vervoerder Breng doet binnenkort de offerteuitvraag voor Trolley 2.0 de deur uit. Directeur Martijn Mentink: “Breng zal de kennis over trolley 2.0 graag inzetten om dit voor Nederland unieke vervoermiddel voor de regio te behouden.”
Hoe de bus eruit gaat zien blijft dus nog even open. Dit is afhankelijk van de leverancier aan wie de opdracht wordt gegund. Opzet is dat deze een metroachtige uitstraling krijgt.
Trolley 2.0 is een elektrische bus die tijdens het rijden via een bovenleiding wordt opgeladen en vervolgens tientallen kilometers zonder bovenleiding kan rijden. De bovenleiding is daarmee geen beperking meer, maar juist een ontzettend handig oplaadpunt dat in de hele stad voorhanden is. Provincie Gelderland draagt €2 miljoen bij aan de aanschaf van de bussen uit het innovatiefonds voor duurzaam openbaar vervoer.