Lector Helma Oolbekkink wil leiderschap van leraren vergroten

21 dec 2017, 00:00 Lokaal
cdnnieuwsnlwww han nlrgf171121 1105 bec2a14f0f9250d45f97b8013b550243f69c5c73

21 december 2017

Kenniscentrum Kwaliteit van Leren kent vanaf 1 september een nieuw lectoraat Meervoudige Professionaliteit van Leraren onder leiding van lector Helma Oolbekkink.

Helma Oolbekkink: ‘Het lectoraat focust op het vermogen van (toekomstige) leraren om in beweging te komen. In de eerste plaats voor hun leerlingen, maar ook wat betreft eigen professionalisering of schoolontwikkeling. Ik wil meer krachtige professionals die ruimte vinden om te doen wat echt belangrijk is, en wat echt werkt. Denk aan de biologieleraar die met de klas naar buiten gaat om de natuur uit eerste hand te ervaren. Of denk aan de school die ervoor kiest om meer vakoverstijgend te werken. Dat is stuurkracht en leiderschap.’

Gezamenlijk zoeken

Het lectoraat start met een grondige analyse: wat weten we over de stuurkracht van leraren, wat weten we over het versterken van stuurkracht? Helma Oolbekkink: ‘Vanzelfsprekend doen we dit in nauw overleg met scholen en lerarenopleidingen. Het is een gezamenlijke zoektocht’. Na analyse volgt de vertaalslag naar praktijk. Bijvoorbeeld via concrete richtlijnen. Helma Oolbekkink: ‘Verwacht van ons géén eendimensionale routekaart of simpel stappenplan, daarvoor is onderwijs te zeer een complexe praktijk’.

Beginnen bij het begin

Helma Oolbekkink: ‘Leiderschap begint al op de lerarenopleiding wanneer studenten samen met lerarenopleiders werken aan onderwijsontwikkeling en -vernieuwing. Maar ook wanneer een student een doordachte en doorvoelde pedagogische visie ontwikkelt. Niet als ‘moetje’ in de opleiding, maar vanuit de overtuiging dat zo’n visie broodnodig is voor leiderschap in het beroep! Zowel als lerarenopleider aan de Radboud Universiteit als lector aan de HAN maak ik me daar sterk voor.’

Zelf aan de slag

Leiderschap tonen als leraar is in de praktijk nog niet zo gemakkelijk. Soms zitten obstakels in de leraar zelf, andere keren in de omgeving die remmend fungeert. Blijf dan met elkaar sparren over wat werkt: hoe bereik, motiveer en raak je leerlingen? Hoe geef je wat ze echt nodig hebben? Helma Oolbekkink: ‘Hoe meer je dat duidelijk hebt, hoe bewuster en beter je het kunt vormgeven. En dan niet alleen met de eigen vakgroep, maar over de volle breedte van het onderwijs. Kom uit je cocon, kom uit je kolom. Ontmoet elkaar en leer van elkaar.’

Project Beroepsbeeld van de leraar

Het vak van leraar heeft volop de aandacht. Vaak als ‘probleemgebied’, een politiek en economische thema. Zelden komt het leraarsberoep goed uit de verf. En zelden wordt een beeld geschetst waarin (toekomstige) professionals zichzelf herkennen. Kenniscentrum Kwaliteit van Leren startte met de lerarenopleidingen van de HAN een project om gezamenlijk het mooiste vak ter wereld krachtig te omschrijven.

Lees verder ...

Share