27 februari 2017
Het HAN-lectoraat Meet- en Regeltechniek en de bedrijven DNV GL, SWECO en CGI ontwikkelen een tankstation voor new energy vehicles, dat bijdraagt aan de balancering van het elektriciteitsnet. Binnen het project NEFUSTA ontwikkelen deze partijen een blauwdruk voor het tankstation van de toekomst.
Laadstation van Tesla bij hotel Van der Valk in Drachten. Foto: Erik Rijpstra, HAN.
In de nabije toekomst worden auto's die rijden op fossiele bandstoffen ingewisseld voor duurzame varianten. Deze new energy vehicles maken gebruik van andere energiedragers. Veel van deze voertuigen hebben een elektromotor, die van energie wordt voorzien door accu's of door een brandstofcel met waterstof. Bij die ontwikkeling horen nieuwe tank- en laadfaciliteiten. Hoe zien die faciliteiten eruit?
Over die vraag buigt het Lectoraat Meet- en Regeltechniek zich, samen met DNV GL , SWECO en CGI . Binnen het project NEFUSTA (New Energy vehicles FUeling STAtion) ontwikkelen deze partijen een blauwdruk voor het tankstation van de toekomst. Het beoogde tankstation wordt flexibel opgezet, zodat andere energiedragers eenvoudig in het concept kunnen worden opgenomen.
De samenwerkingspartners ontwikkelen een systeemarchitectuur, doen marktonderzoek en gaan een concept-engineeringroute in. De partijen leveren een software-demo-omgeving op en maken een maquette van het station. Uiteindelijk maken zij een businesscase voor het ontworpen tankstation. Om het project richting te geven wordt gebruik gemaakt van een klankbordgroep.
Bijzonder aan het NEFUSTA-project is dat de faciliteiten bijdragen aan een stabiel elektriciteitsnet. De opwekking van wind- en zonne-energie komt niet overeen met de vraag naar elektriciteit, wat zorgt voor pieken en –dalen op het elektriciteitsnet. Tankstations kunnen dat probleem oplossen door elektriciteit op te slaan in accu's en door elektriciteit om te zetten in waterstof, ook wel elektrolyse genoemd.
Dat elektrolyse-proces is overigens omkeerbaar. Wanneer behoefte is aan elektriciteit, kunnen afnemers voorzien worden van elektriciteit uit waterstof. Daarnaast kan gewerkt worden met prijsprikkels om het laad- of tankmoment te sturen zodat het elektriciteitsnetwerk wordt ontlast.
Bron: EnergieNext