Genderhistoricus Geertje Mak is zondag 9 februari te gast in Boekhandel Jansen en de Feijter in Velp.
Ze geeft een lezing over haar boek ‘Huishouden in Nieuw-Guinea. Zending en het kolonialisme van goede bedoelingen’. Inclusief signeersessie.
Papoeavolkeren 'beschaven en bekeren'
Hoe kon het dat in Nieuw-Guinea ruim twintig jaar na de afschaffing van de slavernij nog kinderen en volwassenen werden gekocht? Wat gebeurde er met hen nadat ze in een zendingshuishouden terechtkwamen? Geertje Mak beschrijft in haar boek hoe halverwege de negentiende eeuw een groep idealistische protestantse zendingsechtparen in Nieuw-Guinea probeerden lokale Papoeavolkeren te beschaven en te bekeren. Ze begonnen huizen te bouwen, met gordijntjes voor de ramen, bijbelplaten aan de muur en een orgeltje om bij te zingen. Daar kwamen de Papoeakinderen terecht.
‘goede bedoelingen’ van deze witte vreemdelingen
Het boek vertrekt vanuit de vragen die deze kinderen oproepen. Het belicht de vele facetten van dit koloniale her opvoedingsproject. Tegelijkertijd behandelt het boek de brandende vraag hoe Papoea’s op de ‘goede bedoelingen’ van deze witte vreemdelingen reageerden. Waar mogelijk krabt dit boek de vrome laklaag van de zendingsbronnen af om de stemmen en perspectieven van Papoea’s te ontwaren.
Geertje Mak
Geertje Mak (1961) is als genderhistoricus verbonden aan de Universiteit
van Amsterdam en aan NL-Lab (Huygens Instituut). Ze is gespecialiseerd in
historisch onderzoek naar veranderende betekenissen van gender, van
mannelijkheid en vrouwelijkheid. Welke rol spelen lichamen en seksualiteit
daarin? Vanuit een genderperspectief wil Mak een nieuw perspectief op politieke
geschiedenis laten zien. (uit korte biografie op de website
van de UvA).
Praktische info
· Datum: zondag 9 februari 2025
· Tijd: 15.00-17.00 uur. Inloop vanaf 14.30 uur
· Locatie: Boekhandel Jansen en de Feijter, Emmastraat 6, Velp
· Entree: €5,- aan de kassa. Wel even per e-mail aanmelden.
Meer informatie en aanmelden
Meer toelichting en aanmelden op: eenpassievoorboeken.nl/activiteiten.