Maker Booi Kluiving stroomt uit bij Theater aan der Rijn

Foto: Jinko Adams

Na vier succesvolle jaren stroomt Theatermaker Booi Kluiving uit bij productiehuis Theater aan der  Rijn. Hiermee zet hij de volgende stappen in zijn carrière als theatermaker.

“Eigenlijk ben ik pas echt gaan doen wat ik wilde doen, toen ik bij Theater aan der Rijn terecht kwam,” zegt Booi Kluiving.

Van acteren naar maken

Booi studeerde nog aan de Toneelschool Arnhem toen hij in aanraking kwam met Theater aan der Rijn. Tijdens een ‘Uurtje Oost’ kreeg hij de kans zijn zelfgeschreven solo Plastic, een cross-over tussen spoken-word en een klassieke theatertekst, te presenteren. En dat smaakte naar meer. Want ook al volgde hij een opleiding tot uitvoerend acteur, Booi kwam er al snel achter dat zijn hart eerder bij het maken lag. Nog voor zijn afstuderen in 2018 kwam hij dan ook al als jonge maker bij Theater aan der Rijn terecht.

Digitale wereld

In de jaren die volgden, ontwikkelde Booi zijn signatuur onder de vleugels van Theater aan der Rijn. Daar groeide zijn nieuwsgierigheid naar theater over digitale cultuur. Vanuit deze persoonlijke fascinatie onderzoekt hij de communicatie in deze online werelden en de invloed hiervan op de populaire cultuur. In zijn projecten creëert Kluiving nieuwe vormen van vertelling en gebruikt hij elementen die hij in deze online werelden aantreft, zowel in tekst als in beeld.
“Booi Kluiving (1994) maakt graag theater over digitale cultuur, en is daar terecht succesvol mee,” Aybala Carlak (Het Parool) over De Memers.
“Kluiving heeft een interessante niche gevonden met zijn voorstellingen, waarin hij internet-werelden vertaalt naar het podium,” Iris Spanbroek (Theaterkrant) over SatisFactory.

Eerste voorstelling KEK

De eerste voorstelling die hij bij het productiehuis maakte, was KEK: een voorstelling over een incel die zich onbegrepen voelt en online radicaliseert. In februari 2020 ging Let’s Play in première, over een YouTuber die in een game geconfronteerd wordt met zijn traumatische verleden. Naar aanleiding van deze twee producties kwam Booi in contact met Feikes Huis, met wie hij samen met Theater aan der Rijn de Nieuwe Makersregeling verkreeg. Dit stelde Kluiving in staat zijn werkwijze te verdiepen en grotere producties te maken. Zo ging in februari 2022 De Memers in première, een voorstelling bestaande uit meer dan 300 geënsceneerde internetmemes en maakte hij een jaar later SatisFactory, over drie ASMR-tists die langzaam kapot gaan aan de ASMR-content die ze zelf creëren.
“De personages worden met slechts een aantal kneepjes en ingrepen uitgediept tot driedimensionale karakters, waardoor je volledig begrijpt dat stoppen niet zomaar een optie is, dat ze iets te bewijzen hebben, en dat ze uiteindelijk reageren vanuit een soort instinct,” schreef Theaterkrant over SatisFactory.
“De memedichtheid ligt zo hoog dat je je aan het einde van de voorstelling een beetje verdoofd voelt, zoals je eigenlijk ook hebt na een uurtje scrollen op Instagram/Reddit/TikTok. Chapeau,” schreef Aybala Carlak (Het Parool) over De Memers

De toekomst

Met SatisFactory sluit Booi nu een intensieve en succesvolle periode bij Theater aan der Rijn af. Peter Hendrikx, directeur van de ontwikkelinstelling, ziet in Booi een bijzondere maker. “Niet alleen heeft hij een neus voor bijzondere fenomenen in het digitale universum. Hij weet die ook steeds weer op een verrassende manier te vertalen naar het podium. Niet door erover te praten, maar door ze de kern te maken van zijn werk. Booi heeft zo in de voorbije jaren een unieke signatuur ontwikkeld.”
De theatermaker heeft zich bij het productiehuis verder ontwikkeld op het vlak van schrijven, spelen, regisseren, digitaal programmeren en aansturen van een (creatief) team. “Dit was mijn makersopleiding,” aldus Booi. De komende jaren gaat hij verder als een van de vaste makers bij Feikes Huis. Daarnaast staan er voor het komende seizoen een aantal mooie projecten op de planning, zo gaat hij samenwerken met de Toneelmakerij aan de voorstelling Rabbit Hole, ontwikkelt hij een nieuw project met technologisch kunstenaarsgezelschap CREW en staat hij met Theater Utrecht / Innovation:Lab met de Augmented Reality performance Morf voor de klas.
“Booi heeft een gedroomd ontwikkeltraject doorlopen. Zijn wilde ideeën stelden zowel hem als ons team voor uitdagingen, die we met veel plezier zijn aangegaan. We wensen Booi het allerbeste toe en blijven hem en zijn werk met veel interesse volgen,” aldus Hendrikx.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen