Met de goedkeuring van het plan Inhaalzorg door zorgverzekeraar
Menzis en Zilveren Kruis (ook namens de andere zorgverzekeraars), krijgt
Rijnstate als eerste
ziekenhuis in
Nederland officieel toestemming om te beginnen met de uitvoering van de zogenaamde inhaalzorg.
Deze uitdaging is ontstaan toen de ziekenhuiszorg voor een groot deel ingezet moest worden voor de opvang en zorg aan
corona-patiënten. In totaal staan bij Rijnstate meer dan 6000 patiënten te wachten op een behandeling. Rijnstate loopt met deze goedkeuring voorop in zorg voor haar patiënten en is daarmee de eerste koploper.
Enorme uitdaging
Uit het plan blijkt dat alles in het werk wordt gesteld om de uitgestelde zorg nog dit jaar weg te werken. Ook wordt gekeken naar de effecten van digitalisering en het toepassen van principes van zinnige zorg. Bij elkaar is dit een enorme uitdaging voor een ziekenhuis dat het tijdens de pandemie zwaar te verduren heeft gehad.
Aan de realisatie van het plan en de definitieve goedkeuring zijn een aantal intensieve gesprekken voorafgegaan. Met name de werkvoorraad, de capaciteit in de regio, de samenwerking met ketenpartners en de uitdagingen binnen Rijnstate (medewerkers gaan op vakantie) speelden hierin een belangrijke rol.
Slimme zorg
"We hebben veel van corona geleerd," bekend Wim van Harten, voorzitter van de Raad van Bestuur van Rijnstate. "Vooral de digitalisering van de zorg heeft een enorme boost gekregen. Consulten via videobellen, het monitoren van patiënten op afstand en de inzet van digitale hulpmiddelen maken het ons mogelijk om de zorg nog slimmer in te richten."
Daarnaast is het Arnhemse ziekenhuis direct voortvarend te werk gegaan met de organisatie en uitvoering van de uitgestelde zorg, toen de corona-pandemie afnam. Zo werd elders capaciteit ingehuurd om patiënten te helpen en Rijnstate-medewerkers rust te gunnen. Dit bleek een succesvolle samenwerking die tot het einde van dit jaar wordt voortgezet.
Complimenten voor Rijnstate
Jenny Coster, senior zorginkoper regio midden bij Menzis: "Voor de gezondheid en een voorspoedig herstel is het belangrijk dat patiënten snel geholpen worden. Onze complimenten voor Rijnstate, zij hebben een goed plan opgeleverd waardoor de patiënten uit de regio die nu nog wachten op zorg nog dit jaar grotendeels geholpen kunnen worden."
"We zijn uiteraard erg blij met de toezegging van de zorgverzekeraars," aldus Van Harten. "Het is een grote stap in het wegwerken van de uitgestelde zorg. We hopen dat ons personeel van een zeer verdiende vakantie gaat genieten om daarna klaar te zijn voor deze uitdaging. Rijnstate kijkt er naar uit."
Voor meer informatie kunt u kijken op de website:
www.rijnstate.nl .
Rijnstate over zichzelf
"Rijnstate is een zeer vooruitstrevend topklinisch ziekenhuis met 28 verschillende specialismen en circa 5.500 medewerkers. We werken voortdurend aan manieren om onszelf en onze dienstverlening merkbaar te verbeteren. En als we geloven dat iets inderdaad tot betere zorg kan leiden, dan gaan we er ook echt voor. We willen vernieuwingen realiseren die tastbaar zijn. Dus wetenschap en onderzoek inzetten die ertoe doen in de praktijk. Om onze zorg steeds prettiger, soepeler en effectiever te maken. Op een heel menselijk niveau. Met andere woorden: voor jou."