De Batavierenweg krijgt de komende twaalf weken een dynamische busstrook. Het gaat om het deel stadsuitwaarts, vanaf de Eldenseweg tot aan de Hollandweg.
Ook gaat daar dan de maximumsnelheid omlaag naar 50 km/uur. Als het nodig is kan de busstrook worden ingezet als spitsstrook, zodat het autoverkeer vlot kan doorrijden. Met de proef wil de gemeente in de praktijk onderzoeken of de combinatie van een maximumsnelheid van 50 km/uur en een busbaan werkt op deze weg en of een rijstrook voldoende is voor het autoverkeer. Na twaalf weken evalueert de gemeente het experiment en wordt de weg weer ingericht zoals voor de proef.
Busstrook wordt spitsstrook
De proef startte op dinsdag 28 mei, waarbij beide rijstroken nog beschikbaar waren voor auto’s. Op woensdag 29 mei waren zij dat niet meer. Dan werd de dynamische busstrook ingeschakeld. De dynamische busstrook is tijdelijk. Gele belijning markeert de busstrook. Als het nodig is, naar verwachting tijdens de avondspits, verandert de busstrook in een spitsstrook en kunnen auto’s er ook gebruik van maken. Verkeerscamera’s houden de drukte in de gaten en zo nodig kan de spitsstrook open. Dat wordt dan op matrixborden aangegeven. Mogelijk hoeft de spitsstrook helemaal niet open en blijft deze voorbehouden aan de bus. Dat moet de proef uitwijzen.
Stadinwaarts verandert er niets. Daar blijven twee rijbanen beschikbaar voor auto’s en blijft de maximumsnelheid 70 km/uur.
Ruim baan voor de bus
Wethouder Duurzame Mobiliteit Nermina Kundić: "Dit is een mooi voorbeeld van hoe we ruim baan geven aan openbaar vervoer en tegelijk bereikbaar willen blijven voor de auto. De verlaging van de maximumsnelheid naar 50 km/uur maakt de weg bovendien veiliger en levert minder schadelijke uitstoot op. Met deze proef kunnen we zien of dat kan met een rijstrook voor de auto, een busbaan en een maximumsnelheid van 50 km/uur."