De voetgangersoversteek over de Oranjewachtstraat, tussen de Sabelspoort en Airborne Museum at the Bridge wordt veiliger. Op deze plek komen stoplichten.
De oversteek is een lang gekoesterde wens van veel inwoners en ondernemers. Zo wordt de voetgangersroute tussen de Rijnkade en het centrum een stuk veiliger. De werkzaamheden starten 24 maart; op 3 april is alles klaar en kunnen de eerste voetgangers er gebruik van maken.
Veilige looproutes
Wethouder duurzame mobiliteit Nermina Kundić: ‘Mooi dat deze oversteek er nu komt, ook met dank aan het Platform Arnhemse Centrumring, die onder meer hiervoor een burgerinitiatief nam. Het past in onze ambities om voetgangers en fietsers op één te zetten. Voor veel inwoners liggen de belangrijkste voorzieningen op loopafstand. Daar horen veilige looproutes bij, met veilige oversteekplaatsen zoals deze. Daarnaast is wandelen ook gewoon leuk en ontspannen. In dit geval wordt het nog makkelijker om straks een wandeling te maken over de vernieuwde Rijnkade of om er een terrasje te pakken.’
Oversteektijd lijkt kort, maar is lang
De voetgangerslichten zijn van een nieuw type: in plaats van aan de overkant van de weg, bevinden ze zich direct bij de drukknop. Daardoor zijn ze veel beter zichtbaar voor mensen met een visuele beperking. Je staat er immers vlakbij. Deze lichten werken iets anders dan de traditionele voetgangerslichten. Net als bij verkeerslichten voor auto’s en fietsers betekent groen dat je kunt beginnen met oversteken. Bij de oude voetgangerslichten kun je zien dat het licht tijdens het oversteken op rood springt. Dat kan voetgangers het gevoel geven dat ze moeten haasten, terwijl rood alleen betekent dat je niet meer mag starten met oversteken. Wie al onderweg is, kan gewoon doorlopen; daar is tijd genoeg voor. De nieuwe lichten nemen dat opgejaagde gevoel weg, omdat je ze niet meer op rood ziet springen. Ze staan weliswaar iets korter op groen - ongeveer zes seconden - maar wie dan oversteekt, heeft ruim voldoende tijd om de overkant te halen voordat het autoverkeer weer mag rijden.
Rijstvliesjes
Ook mooi aan deze verkeerslichten: waar mogelijk is kunststof vervangen door duurzaam en 100 procent herbruikbaar materiaal, gemaakt van rijstvliesjes. Daardoor bestaat het verkeerslicht zelf nu voor een deel uit rijstvlies. Dat is ook goed te zien: de achterkant van deze verkeerslichten is grijsbruin in plaats van zwart. Arnhem is de eerste stad in Nederland waar deze ‘verkeerslichten met rijst’ zijn toegepast. Eerder werden ze ook aal geïnstalleerd aan de Velperweg. Kundić: ‘Ook dit past prima in onze ambitie om meer en meer circulair te zijn in ons werk. Zo hebben we eerder ook al afgesproken dat vanaf 2030 bijna al het wegenbouwmaterieel in Arnhem emissievrij moet zijn. Dat betekent dat bij de aanleg en herinrichting van wegen in de stad zoveel mogelijk elektrisch materieel wordt ingezet. Zo dragen we beetje bij beetje bij aan een schonere stad.’
Minimale hinder
Tijdens de klus kan het verkeer gewoon doorrijden. In de spits zijn beide rijstroken beschikbaar. Buiten de spits is soms één rijstrook afgesloten. Het voetpad aan de zuidzijde is wel afgesloten. Dat komt omdat er kabels worden gelegd onder het voetpad. Voetgangers worden over het fietspad geleid.
Meer nieuwe voetgangerslichten
Sinds vorig jaar zijn al enkele van deze nieuwe varianten van voetgangerslichten gerealiseerd, op de Ingenieur J.P. van Muijlwijkstraat en de Velperweg. Later dit jaar komen er ook dit soort voetgangerslichten op de Huissensestraat, de Rosendaalseweg, de Volkerakstraat en de Johan de Wittlaan.
Fotobijschrift: De voetgangerslichten zijn van een nieuw type: in plaats van aan de overkant van de weg, bevinden ze zich direct bij de drukknop. Daardoor zijn ze veel beter zichtbaar voor mensen met een visuele beperking.