Meer groen, veiligere voetgangersoversteken, bredere trottoirs, het zijn enkele resultaten van de bewonersparticipatie voor de herinrichting van het Willemsplein. Meer dan 750 Arnhemmers gaven hun opmerkingen en ideeën via de online enquête en bij het rode informatiepunt dat in april op het plein stond.
Ook waren er bijeenkomsten waar belangengroepen en samenwerkingspartners hun inbreng hebben geven. Het resultaat van al deze participatie is nu verwerkt in een voorlopig schetsontwerp voor het Willemsplein.
"Het Willemsplein is hard toe aan vernieuwing," aldus wethouder mobiliteit Nermina Kundić. "De huidige inrichting kan de vele verkeerstromen nauwelijks meer aan. Bussen lopen er zoveel vertraging op dat dit het grootste OV-knelpunt van heel Gelderland is. Voor de vele voetgangers en fietsers is nauwelijks genoeg ruimte en het autoverkeer loopt er regelmatig vast. Ook is er weinig groen en verkoeling op het plein. Het Willemsplein heeft een kwaliteitsimpuls nodig die ervoor zorgt dat het verkeer weer soepel verloopt én waardoor het groener en mooier wordt dan nu het geval is."
Zo gaven bewoners en betrokkenen aan graag meer groen en bomen rondom het plein te zien, en ook bredere trottoirs, zowel aan de noord- als aan de zuidzijde van de centrumring. Dat is nu in de plannen verwerkt. De voetgangersoversteek vanuit de Oude Stationsstraat is wordt rechter gelegd aan de zuidkant. Daardoor komt deze oversteek precies uit tussen de Korenstraat en de Jansstraat waardoor de entree van de Korenmarkt beter vindbaar is voor bezoekers. Het fietspad is vloeiender gelegd waardoor het overzichtelijker en veiliger wordt. Er wordt meer ruimte gemaakt voor voetgangers en fietsers die de Jansbinnen- en -buitensingel willen oversteken naar Sonsbeek. Dat de autokeerlus verdwijnt kan op instemming van velen rekenen: daardoor wordt het plein veiliger, is er meer ruimte voor groen en werd bovendien weinig gebruik van gemaakt.
Rondom het Willemsplein is dringend behoefte aan extra fietsenstallingen, ook een wens van bewoners en ondernemingen uit de binnenstad. Uit een haalbaarheidsonderzoek blijkt dat een ondergrondse stalling voor 1.200 fietsen onder het Willemsplein de meest realistische optie is. Dit plan zal verder worden uitgewerkt. Momenteel is er in de stalling op het Gele Rijdersplein plaats voor 400 fietsen.
Als het plein wordt ingericht volgens dit schetsontwerp, dan zal het aantal busvertragingen fors afnemen. Ook wordt het plein veiliger voor fietsers en voetgangers. En door toevoeging van meer groen wordt het ook een prettigere plek om te verblijven.
Klaas Ruitenberg, Gelders gedeputeerde openbaar vervoer: "Goed om te zien dat de gemeente Arnhem de voortvarend aan de slag is, samen met bewoners om de leefbaarheid en de veiligheid te vergroten in de binnenstad waarbij ook het openbaar vervoer versterkt wordt. Een mooi voorbeeld van een integrale aanpak."
"Prachtig om te zien dat zoveel Arnhemmers, ondernemers en andere betrokkenen hebben meegedacht en dat die wensen ook in het ontwerp zijn verwerkt," vindt Kundić. "Daardoor wordt het echt een plein van iedereen." Het voorlopig schetsontwerp wordt op 29 januari 2024 aan bewoners en betrokkenen gepresenteerd, en kunnen zij nogmaals input geven op de plannen. Vervolgens komt er een definitief schetsontwerp. Op basis daarvan wordt er financiering voor het plan gezocht en wordt het schetsontwerp verder in detail uitgewerkt naar een definitief ontwerp, dat ook aan de raad wordt voorgelegd.
Op zijn vroegst kan de herinrichting van het Willemsplein dan in 2026 van start.