Of je nu onderweg bent of thuis. Ieder jaar merken alle Arnhemmers wel eens dat er aan de weg gewerkt wordt. De gemeente wil minder asfalt en op de plekken waar wel asfalt nodig is, wordt het asfalt steeds duurzamer en stiller.
Ook het opvangen van regenwater en de veiligheid van kwetsbare weggebruikers worden steeds belangrijker.
Het maken en aanbrengen van asfalt heeft negatieve gevolgen voor ons milieu en klimaat. De gemeente wil daarom minder asfalt in de stad. Je ziet, voelt, ruikt en hoort het wanneer er asfalt wordt aangelegd. We doen er alles aan om deze overlast te beperken. Ook de gevolgen voor milieu en klimaat wil de gemeente beperken.
In oktober is een nieuwe asfaltlaag op de Limburgsingel en Lange Akkers aangebracht. Door de oude deklaag als grondstof voor de nieuwe deklaag te gebruiken is er 30 procent minder CO2 uitstoten bij de asfaltfabriek. In plaats van bitumen zit er lijnzaadolie in het asfaltmengsel. Voor de strepen op de weg (markeringen) is een bindmiddel gebruikt dat is gemaakt van natuurlijke materialen.
Iedere auto die door uw straat rijdt maakt geluid. Om het omgevingsgeluid te verminderen legt de gemeente op steeds meer plekken stil asfalt aan. Hierdoor neemt de geluidsoverlast van het verkeer af. Door het aanleggen van wadi's (geulen) in bermen wordt het regenwater beter opgevangen en voorkomen we uitdroging. Ook helpen wadi's bij hevige regenval de druk op het riool te verminderen. Daarnaast proberen we ook nog eens de veiligheid van de meest kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers te verbeteren.
Bij wegwerkzaamheden in 2020 is er op 11 plekken
meer rekening gehouden met mens, milieu en klimaat.