Historische trolley uit 1949 rijdt eerste rit opnieuw

Foto: Gelders Archief

Op 5 september was het exact 70 jaar geleden dat in Arnhem de eerste trolleybus reed. Om dit te vieren reed deze originele trolley afgelopen donderdag, 5 september, opnieuw door de stad.

Gevolgd door de een moderne trolley, die ook zonder bovenleiding kan rijden. Aan boord vele trolley-enthousiastelingen en Arnhemmers.

Moderne trolley

Bus 101 vertrok op vrijdag 5 september 1949 vanaf Musis Sacrum met diverse hoogwaardigheidsbekleders, waaronder toenmalig burgemeester Matser, voor een rit door de stad.De officiële handeling van toen is precies zo overgedaan. Hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Oost-Nederland Nelly Kalfs knipt namens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het lint door. Wethouder Roeland van der Zee, gedeputeerde Jan van der Meer, CEO Transdev Pier Eringa en directeur Connexxion-Hermes Juul van Hout hijsen elk een vlag voor café Jans van Musis Sacrum. Vervolgens reed de moderne trolley naar Rozet. Daar opende wethouder Hans de Vroome de tentoonstelling over 70 jaar trolley en de toekomst van de trolley in Nederland.

Elektrische bussen steeds populairder

Na de Tweede Wereldoorlog was het Arnhemse tramnet volledig verwoest. De stad besloot toen het tramnet niet te herstellen, maar een trolleynet aan te leggen. Een trolley is flexibeler dan een tram, omdat deze wat makkelijker kan uitwijken en er geen rails nodig zijn, was de gedachte. Door het toenemend verkeer in de binnensteden kwam de trolley onder druk te staan. Arnhem volhardde echter in dit milieuvriendelijk openbaar vervoer. Inmiddels neemt de populariteit van elektrische bussen wereldwijd toe. De nieuwste generatie trolleys hebben daarbij een belangrijk voordeel: ze kunnen de accu volladen terwijl ze rijden.

Trolley 2.0

Verleden en toekomst komen samen op lijn 1. Op deze lijn rijden namelijk sinds een half jaar ook twee trolleys die minimaal 10 kilometer zonder bovenleiding kunnen rijden. Deze ’trolley 2.0′-bussen kunnen daardoor in de toekomst ook regionale lijndiensten voor hun rekening nemen. Anders dan andere elektrische bussen, laden deze trolleys zich op tijdens het rijden, gewoon aan de bovenleiding. Ze hoeven dus niet uit de dienstregeling te worden genomen om opgeladen te worden, zoals dat met ‘gewone’ elektrische bussen het geval is. Het idee van een trolley dat ook delen zonder bovenleiding kan rijden, is jaren geleden in Arnhem bedacht en uitgewerkt.

Behalve de originele trolley 101 zijn er meer historische trolleys te bezichtigen. Zo zijn er trolleys uit 1956, 1974, 1984 en 1990, allemaal in de originele blauwe kleuren van de Arnhemse trolleys. Deze bussen zijn in originele staat gebracht en worden onderhouden door de Stichting Trolleymaterieel Arnhem. Deze trolleys zijn ook te zien op de Open Monumentendag (14 en 15 september).

270 kilometer bovenleiding

Het huidige net is 64 kilometer lang, en bestaat uit zo’n 270 kilometer bovenleiding (twee draden voor elke richting), 86 wissels en 26 kruisingen van bovenleidingen. Om dit netwerk letterlijk in de lucht te houden staan er 4026 masten, waarvan zo’n 40 procent tevens dienst doet als lantaarnpaal. De 40 trolleys vervoeren jaarlijks zo’n 8 miljoen passagiers. Mede door de inzet van trolleys heeft de regio Arnhem-Nijmegen het schoonste openbaar vervoer van Nederland.

Op de openingsfoto de gebruikname van de trolleyexploitatie Velperplein, collectie Gelders Archief

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen