Winkelbranche komt met landelijke campagne voor openen winkels

Foto: Pixabay

Winkels kunnen veilig open. Dat is in het kort de boodschap die de winkelbranche in een landelijke campagne geeft aan het nieuwe kabinet.

Met een landelijke campagne willen organisaties als INretail, Vakcentrum en de Raad Nederlandse Detailhandel het kabinet overtuigen winkels na vrijdag van het slot te halen.

Niet-essentiële winkels

Circa 56.000 niet-essentiële winkels zijn vanwege het rondwarende coronavirus momenteel gesloten. Dat is volgens de organisaties onnodig omdat winkelen volgens hen veilig kan met inachtneming van maatregelen als het dragen van mondkapjes en het houden van afstand. Als de situatie er om vraagt, kan met een maximering van het aantal bezoekers per winkel gewerkt worden, zo klinkt het.

In aanloop naar de persconferentie vrijdag doen winkels volgens de organisaties massaal mee met de campagne en de oproep dat ze weer veilig open kunnen. Met posters op winkelruiten en onder meer berichten op sociale media laten de ondernemers dit aan Nederland weten. “Iedereen wil weer terug naar het normale leven. Consumenten willen zelf weer de regie hebben over waar en wanneer ze de aankopen doen in Nederland”, aldus de winkelbranche.

Afgelopen zaterdag openden niet-essentiële winkels in meerdere steden in Nederland, waaronder Sittard en Bussum, al hun deuren uit protest tegen de coronamaatregelen. In de plaats Urk waren winkels toen al dagenlang open. INretail verwacht dat de ongehoorzaamheid groter wordt als de lockdownmaatregelen worden verlengd.

Goede zaken in Duitsland en België

Vorige week meldde de Belgische krant Het Laatste Nieuws (HLN) dat ondernemers in Antwerpen de afgelopen tijd goede zaken hebben gedaan door bezoek van dagjesmensen uit Nederland. Winkeliers spraken van 20 tot 30 procent meer omzet dan verwacht. Ook bij horecazaken rinkelde de kassa dankzij de Nederlanders. Dag geldt ook voor winkeliers en horeca-ondernemers uit Duitse grensgemeenten.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar we draaien 300 procent meer omzet dan in een normale maand, aldus een bedrijfsleider van een café.

In Dordrecht hebben winkeliers woensdag hun binnenstad “omgedoopt” door plaats- en straatnaambordjes op te hangen met Antwerpen erop. Dat is te zien op foto’s van RTL-journalist Antoin Peeters op Twitter. Burgemeester Wouter Kolff van de stad reageerde daarop door te zeggen dat hij het protest begrijpt. “Ik heb veel begrip en waardering voor deze ludieke actie van onze Dordtse ondernemers. In de overleggen die ik de komende dagen met andere gemeenten en het kabinet heb, zal ik hun zorgen krachtig inbrengen.”

 

 

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Cookieinstellingen