112

Ouderen doen te weinig aangifte na babbeltrucs

Foto: pixabay

Van de ouderen die in aanraking zijn gekomen met babbeltrucs van oplichters doet slechts 15 procent aangifte. Dat meldt ouderenbond KBO-PCOB na onderzoek.

De aangiftebereidheid moet omhoog en de politie moet meer aandacht geven aan de opsporing, vindt directeur Manon Vanderkaa van de seniorenorganisatie.

Kwart van de ouderen

Uit onderzoek maakt de organisatie op dat een op de vier senioren weleens geconfronteerd is met een babbeltruc. Veel slachtoffers of bijna-slachtoffers laten het erbij zitten en maken er geen melding van, niet bij de politie en zelfs niet bij de buren. Volgens Vanderkaa schamen mensen zich dat ze erin zijn getrapt. “Het is belangrijk om altijd aangifte te doen, ook als een truc ‘mislukt’ is. Babbelaars gaan namelijk de hele buurt af op zoek naar slachtoffers.”

Wijkagenten vaker inschakelen

Zij pleit ervoor wijkagenten vaker in te schakelen en raadt ouderen aan WhatsAppgroepen in buurten te alarmeren als oplichters actief zijn. Bij een babbeltruc proberen criminelen hun slachtoffers met een smoes geld afhandig te maken. Een klein deel (7 procent van de ondervraagde ouderen) zegt dat dit gepaard ging met dreiging en geweld. Ruim de helft (58 procent) van de senioren signaleert dat babbeltrucs steeds beter worden.

Laat ze buiten staan

Wat kun je doen om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van een babbeltruc? Let goed op en laat nooit onbekenden binnen. Daarbij houd de deur dicht en kijk (indien mogelijk) door de deurspion of raam of maak gebruik van een kierstandhouder. Vraag wie de persoon is en wat deze komt doen. Wil je een onbekende toch ergens mee helpen, laat ze dan buiten staan. Sluit dan de buitendeur terwijl je haalt wat je wilt geven.

In alle vormen en maten

Oplichters en dieven komen in alle vormen en maten en dragen vaak keurige pakken. Ook schattig ogende kinderen of moeders met kinderen kunnen met oplichtingspraktijken aan de deur komen. Ook via de telefoon wordt de babbeltruc door oplichters toegepast. Vraag meteropnemers en reparateurs naar hun legitimatie en controleer deze goed. Vertel direct als je het niet vertrouwt, dat je met het bedrijf of de instelling belt en doe dit ook echt. Sluit de deur terwijl je belt.

Ook heel belangrijk

Laat mensen geen gebruik maken van je (mobiele) telefoon. Geef nooit je bankpas of pincode af. Bankmedewerkers komen sowieso nooit aan de deur en nemen nooit telefonisch contact op om uw pincode te vragen. Betaal aan de deur geen kosten voor pakjes die je niet hebt besteld. Als je de situatie niet vertrouwt, neem dan contact op met de politie of bellen bij nood 112 of bij geen spoed 0900-8844.

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

0