Nieuwe creative director Humanoid afkomstig uit internationale modewereld

Foto: Humanoid

Maria Janssen is benoemd als nieuwe creative director van Humanoid, modemerk met het hoofdkantoor in modestad Arnhem. Janssen heeft internationale ervaring. Ze was eerder trend director van Amazon Fashion, creative director van WGSN en design director van Nike.

Maria Janssen heeft ijzersterke design skills, een creatieve visie en ze weet wat er speelt in de modewereld. Haar nieuwe baan bij Humanoid betekent voor Janssen een terugkeer naar Nederland.

Nederlands designermerk

Janssen is aangedragen door Sandra Harmsen, die samen met Hans Boelens in 1981 met Humanoid begon. Harmsen blijft creatief betrokken bij het merk, als consultant en life-long ambassador. De nieuwe creative director ziet er naar uit om met Humanoid aan de slag te gaan. Maria Janssen: “Humanoid maakt tijdloze kleding die tegelijk modern aanvoelt. De stoffen en de kleuren zijn fantastisch. Het is een premium, internationaal merk met een bijzondere spirit. Als creative director wil ik Humanoid relevant maken voor een nieuwe generatie en voortborduren op de eigenwijze attitude die zo typerend is voor dit merk.”

Hoofdkantoor en flagshipstore in Arnhem

“Ik heb ontzettend veel geleerd, maar de laatste tijd begon ik de ‘human scale’ te missen. Humanoid kwam precies op het goede moment op mijn pad: mijn man en ik hadden net besloten dat we best weer in Nederland zouden willen wonen en ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging én verdieping.

“Ik was direct om toen ik het hoofdkantoor van Humanoid in Arnhem bezocht. Op de tweede verdieping is een eigen atelier met naaimachines en andere voorzieningen. Daar worden met de hand patronen geknipt en samples gemaakt. Dat was precies wat ik zocht: ‘real products’ met een ‘soul’ en met liefde gemaakt.

Punkers uit de Weverstraat

“Human scale is altijd iets vanzelfsprekends geweest voor Humanoid,” reageert oprichtster Sandra Harmsen. “Het is een intuïtief merk, dat is ontstaan uit een gut feeling. We zijn begonnen als een collectief van punkers, in een anti-kraakpand in de Weverstraat. Mettertijd is het merk gegroeid en geprofessionaliseerd, maar de rebelse spirit en de liefde voor het product zijn altijd gebleven. Ieder item en iedere collectie is uniek. Wij hebben met Humanoid nooit zomaar kleren verkocht, maar producten met een ziel. En dat blijft zo.”

Internationale uitbreiding

De collectie van Humanoid wordt verkocht in de flagshipstore in Arnhem, online en in ruim 400 exclusieve boetieks in meer dan 25 landen. CFO Maikel van den Dungen en Global sales director Twan van de Laar ondersteunen het merk bij de internationale expansie.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen